Koordynacja środków komunikacji, wspólny bilet i linia tramwajowa Wrzeszcz-Gdańsk Południe. Pomysły Jarosława Wałęsy na transport

Więcej pieniędzy na transport zbiorowy oraz większa koordynacja między autobusami, tramwajami oraz koleją miejską. Takie zmiany zapowiada kandydat Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej na prezydenta Gdańska europoseł Jarosław Wałęsa. – Dzisiaj jesteśmy bliżej mieszkańców w autobusach i tramwajach – mówił kandydat.
  Przez cały poniedziałek kandydat Koalicji Obywatelskiej PO i Nowoczesnej spotykał się z mieszkańcami Gdańska podróżując komunikacją miejską. Po zakończeniu objazdu po mieście Jarosław Wałęsa przedstawił swoje propozycje dotyczące transportu miejskiego na pętli tramwajowej w Oliwie.

– Można zauważyć, że gdańszczanie odchodzą od korzystania z komunikacji miejskiej, to nawet 7 proc. mniejsze wykrzystanie komunikacji miejskiej niż jeszcze 10 lat temu – powiedział Jarosław Wałęsa. – Komunikacja miejska musi opierać się na kilku filarach: to musi być punktualność,niezawodnośc, odpowiednia częstotliwość kursów, ale przede wszystkim to musi być realna alternatywa dla pojazdów osobowych. Wydaje się oczywistym jeżeli popatrzymy na inne miasta Polski, że finansowanie komunikacji jest na niskim poziomie. Proponuję podnieść finansowanie komunikacji miejskiej do 500. milionów rocznie. Przez najbliższe 5 lat będziemy stopniowo dochodzić do tej kwoty – zapowiedział. Obecnie miasto wydaje na komunikację miejską blisko 300 milionów złotych rocznie. Oznacza to również podniesienie wynagrodzeń dla kierowców i motorniczych. Obecnie Gdańskie Autobusy i Tramwaje borykają się z brakami kadrowymi. Jako jedno z rozwiązań deficytu kadrowego wymienia się sprowadzenie kierowców z Białorusi. Zapowiedział też, że za jego rządów nie będzie podwyżek cen biletów.

KOORDYNACJA

Jarosław Wałęsa mówił także o potrzebie lepszej koordynacji pomiędzy poszczególnymi liniami i środkami transportu. – Jeśli patrzę na Gdańskie Autobusy i Tramwaje, na Szybką Kolej Miejską i Pomorską Kolej Metropolitalną to mam wrażenie, że one konkurują ze sobą o klienta. Nie o to chodzi! – powiedział kandydat. – One muszą ze sobą współdziałać, potrzeba koordynacji poszczególnych linii, ale też jednego wspólnego biletu. Należy inwestować w kolejne linie. Na pętli Świętokrzyskiej słyszałem, że mieszkańcy potrzebują tam więcej linii – dodał europoseł.

BILETY DLA GDAŃSZCZAN

– Oprócz dążenia do wspólnego biletu metropolitalnego chcemy wprowadzić, przy współpracy z marszałkiem, wspólny bilet dla gdańszczan – mówił radny PO Mariusz Andrzejczak. – Bilety okresowe, miesięczne i semestralne, będą dofinansowane przez marszałka województwa, aby można było je wykorzystać w SKM-ce i PKM-ce. Jedną z pierwszych zmian będzie współfinansowanie biletów, które obecnie finasuje marszałek województwa pomorskiego – dodał radny.

PKM OSOWA

Mariusz Andrzejczak podkreślił, że wszystkie planowane inwestycje dotyczą przede wszystkim udrożnienia przejazdów z górnego tarasu na dolny taras. – Na górnym tarasie mamy młodych mieszkańców, natomiast na dolnym tarasie, jak tu w Oliwie, mamy biurowce, które są generatorem ruchu i które skupiają dużo miejsc pracy – mówił radny. – Pan europoseł Wałęsa przedstawiał już pomysł żebyśmy zaczęli rozbudowywać ulicę Spacerową, która pozwoli nam na wprowadzenie szybszego zjazdu autobusów, które będą alternatywą dla mieszkańców. Chcemy też wspierając działania Rady Dzielnicy Osowa, przygotować się do budowy przystanku PKM przy ulicy Kielneńskiej z parkingiem park and ride, gdzie mieszkańcy mieliby dostęp do PKM-ki, ale mogli też zostawiać tam swoje pojazdy. Chcemy zrobić tak jak w Poznaniu, że przy zostawianiu swojego samochodu na takim parkingu, bilet dla samochodu będzie służył do poruszania się po całym mieście. Na ulicy Spacerowej chcielibyśmy mieć dwa pasy ruchu ze ścieżką rowerową. Chcemy też rozbudowy komunikacji w Kokoszkach. Udrożnienie wąskiego gardła między Żukowem a Kokoszkami jest niezwykle potrzebne. Chcemy wrócić do pomysłu jednotorowego transportu szynowego do zoo – zapowiedział radny Andrzejczak.

LINIA TRAMWAJOWA WRZESZCZ – GDAŃSK POŁUDNIE

– W tej chwili istnieje duży program rozwoju sieci tramwajowej na Gdańsk Południe, np. przez inwestycję Nowej Bulońskiej. Największą bolączką tego ukłądu, jest to, że ta inwestycja będzie bez sensu jeśli nie zbudujemy linii tramwajowej z Wrzeszcza na Gdańsk Południe – powiedział szef klubu radnych PO Piotr Borawski. – 3,5 roku temu rozpoczęła się dyskusja na ten temat i dalej stoimy w miejscu. Jesienią ma się pojawić dokumentacja środowiskowa, ale mamy pewność, że ten przebieg będzie zaskarżany tego terenu. Deklarujemy, że to zaufanie, którego mieszkańcy do władz miasta nie mieli, będziemy się starać znaleźć. Zrobimy okrągły stół dla mieszkańców, przedstawimy konkretne propozycje dotyczące ich mieszkań i ich majątku, ewentualnego wykupu ich mieszkań po atrakcyjnej cenie i włączenia ich w zasób komunalny i utworzenia linii Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Jeśli w ciągu najbliższych pięciu lat ta budowa nie zostanie ukończona, wówczas żadna inwestycja na południu Gdańska nie spełni swojego celu. Cała komunikacja tramwajowa będzie przebiegać przez centrum Gdańska, przez węzeł Hucisko, który jest niewydolny – podkreślił Piotr Borawski.

Jarosław Wałęsa nie wyklucza rozwoju komunikacji miejskiej w pasie nadmorskim. Zamiast rewitalizacji linii kolejowej do Nowego Portu, woli jednak poprowadzić w tamtą stronę linię tramwajową, która obsłuży nowe inwestycje mieszkaniowe m.in. na Letnicy. Piotr Borawski nie wyklucza rozmów z PKP o odnowieniu linii kolejowej, jednak dotychczas ze strony władz kolei nie było woli ku temu.

Była to pierwsza z piętnastu konferencji tematycznych Jarosława Wałęsy. Oprócz niego o urząd prezydenta Gdańska starają się Elżbieta Jachlewska z Lepszego Gdańska, Jacek Hołubowski z ruchu Gdańsk Tworzą Mieszkańcy, Kacper Płażyński z PiS, prof. Andrzej Ceynowa z SLD i urzędujący prezydent Paweł Adamowicz jako bezpartyjny kandydat komitetu Wszystko dla Gdańska.

Rafał Mrowicki
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj