Sześć kilometrów nowej ścieżki rowerowej, wysepki oddzielające pasy dla rowerów i samochodów oraz innowacyjne rozwiązania. Ulica Wita Stwosza w Gdańsku Oliwie ma być podzielona pomiędzy kierowców samochodów i użytkowników jednośladów. Na razie jednak sama dzieli mieszkańców i władze miasta. Mieszkańcy Oliwy uważają, że inwestycja jest niepotrzebna.
Na ulicy Wita Stwosza zostaną wyłączone z ruchu samochodowego pasy z obu stron jezdni i ich miejsce zastąpią pasy rowerowe. Tym prostym zabiegiem, władze pochwalą się kolejną ścieżką rowerową. Z powodu zabrania jednego pasa jezdni, mieszkańcy ulicy nie będą mieli gdzie parkować swoich samochodów, mówi Tomasz Strug z Rady Osiedla Oliwa.
W ciągu ulicy Wita Stwosza mają powstać śluzy komunikacyjne w obrębie czterech skrzyżowań a także zostanie przebudowana sygnalizacja świetlna. To z kolei – jak tłumaczy Strug, zmniejszy przepustowość skrzyżowań a przez nowy sygnalizator sklep warzywny przy ul. Wita Stwosza będzie miał utrudniony wjazd dla dostawców i klientów.
Mieszkańcy, z którymi rozmawiał reporter Radia Gdańsk uważają, że utworzenie ścieżki rowerowej na pasie, który do tej pory służył kierowcom samochodów to niepotrzebny wydatek.
Przecież ścieżka rowerowa jest wzdłuż alei Grunwaldzkiej, mówią. Tą ulicą jeździ niewielu rowerzystów, a ruch samochodowy jest spory. Wczoraj liczyłam ilu rowerzystów przejeżdża ulicą Wita Stwosza. W ciągu dnia naliczyłam pięciu, powiedziała jedna z mieszkanek Oliwy.
Ścieżka rowerowa na alei Grunwaldzkiej jest przepełniona i utworzenie nowego pasa dla rowerzystów na Wita Stwosza jest potrzebne. Nowe śluzy, które powstaną przed skrzyżowaniami to innowacyjny pomysł. Pierwszy raz wprowadzamy to rozwiązanie w Gdańsku, uważa Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Linia zatrzymań dla samochodów będzie cofnięta od skrzyżowania. Rowerzyści będą mogli stanąć w pierwszy rzędzie przed samochodami. Do tego, zielone światło dla rowerzystów będzie uruchamiało się kilka sekund wcześniej dla samochodów. To pozwoli na bezpieczne opuszczenie skrzyżowania przez kierowców jednośladów.
Budowa ścieżki rowerowej, specjalnych śluz oraz wymiana i rozbudowa sygnalizacji świetlnej na Wita Stwosza będzie kosztowała prawie milion złotych. Przebudowa ma zakończyć się pod koniec września.