Osiedlowe pikniki, ukwiecanie ulic, wyprzedaże garażowe. Gdańskie dzielnice prześcigają się w wymyślaniu pomysłów na integrację mieszkańców i… reklamę. Odwiedziliśmy miejsca, które są znane z takich inicjatyw. Nasz reporter sprawdził jak bawią się mieszkańcy Wrzeszcza, Oliwy i Młyniska.
GDAŃSK OLIWA – WYPRZEDAŻ GARAŻOWA
W Gdańsku Oliwie dwa razy w roku odbywa się wyprzedaż garażowa. – Na pomysł zorganizowania akcji wpadli moi znajomi, którzy w piwnicy trzymali wiele staroci. Pierwsza wyprzedaż była właśnie na ich podwórku przy ulicy Grottgera 24, mówi organizatorka Aneta Witkiewicz.
– Inspirowaliśmy się tzw. loopies, czyli wyprzedażami sąsiedzkimi, które są bardzo popularne w Szwecji.
Oliwa jest idealnym miejscem do organizacji takiej akcji.
– To specyficzna dzielnica, gdzie większość ludzi mieszka w kamienicach z pokolenia na pokolenie. Nie wyobrażam sobie zrobienia takiej wyprzedaży na anonimowym blokowisku.
Na oliwskiej wyprzedaży można znaleźć m.in. książki, ubrania, filmy, porcelanę, antyki, a nawet wózki dziecięce i hulajnogi. Ceny zaczynają się od złotówki. Można spróbować też wypieków własnej roboty, a po wyczerpującym spacerze zrelaksować się przy kawie.
Wyprzedaż garażowa to nie tylko okazja do zakupów po okazyjnych cenach, ale również do poznania innych mieszkańców dzielnicy. – Podszedł do nas sąsiad i powiedział, że wystawił się obok po to, by się nam przedstawić, bo mieszka tu dopiero od niedawna. Na ulicy kłaniają mi się osoby, które wcześniej kupowały ode mnie rzeczy, opowiada organizatorka.
Do tej pory odbyło się sześć edycji imprezy. W ostatniej brało udział około dwudziestu wystawców. Specjalne mapki, publikowane w internecie na kilka dni przed imprezą, pomagały mieszkańcom odnaleźć stoiska. Kolejna wyprzedaż planowana jest na przełom września i października.
Pomysł na promocję dzielnicy mają też mieszkańcy Wrzeszcza. W ramach projektu Patrol Pokoleniowy, Caritas wspólnie z mieszkańcami utworzyła tzw. „listę bolączek”. Z dziesięciu propozycji do realizacji wybrano cztery priorytetowe.
Wśród nich znalazło się m.in. ukwiecenie okolic ulic Jesionowej, Dekerta i Małachowskiego. – Rozdaliśmy 700 doniczek czerwonych pelargonii, które mieszkańcy zasadzili na balkonach i parapetach. Zbudowaliśmy też trzy wieże kwiatowe, dwie w Parku de Gaulle’a i jedną na tzw. wysepce, informuje koordynatorka projektu Katarzyna Kostyszyn.
W realizację projektu zaangażowali się mieszkańcy w każdym wieku. – Akcje często zamieniały się w sąsiedzkie pikniki. Mężczyźni pracowali fizycznie, kobiety przygotowywały przekąski, dzieci biegały wokół i pomagały sadzić kwiaty. Panowała rodzinna atmosfera, wiele osób miało szansę się poznać, mówi koordynatorka.
Ostatnim etapem działań Patrolu Pokoleniowego we Wrzeszczu będzie stworzenie siłowni „pod chmurką”. W Parku de Gaulle’a mają stanąć dwa urządzenia do fitnessu.
We wtorek 27 sierpnia w parku de Gaulle’a odbędzie się festyn rodzinny, kończący działania Patrolu Pokoleniowego. Przygotowano m.in. występy muzyczne, sztuczki magiczne, pokazy tańca flamenco i quiz wiedzy o Wrzeszczu. Odbędzie się też konkurs na najlepsze ciasto, w którym jurorami będą… dzieci.
MŁYNISKA – PIKNIK RODZINNY
Propozycję dla mieszkańców terenów przystoczniowych ma Europejskie Centrum Solidarności. Pod hasłem „Sąsiedzi Stoczni. Poznajmy się!” 24 sierpnia odbył się piknik rodzinny dla mieszkańców ulic Jana z Kolna, Robotniczej i Jaracza.
– Naturalnym wydaje nam się, że należy poznać ludzi, którzy będą naszymi sąsiadami. Tym projektem chcemy rozpocząć długofalowy program, służący określeniu tożsamości ulic, mówi Iwona Katarzyńska z ECS, organizatorka spotkania.
Przygotowano warsztaty z edukatorami z ECS, bezpłatne czipowanie zwierząt, zajęcia rekreacyjno-sportowe i warsztaty artystyczne w ramach Przenośnej Szkoły Muralu. Podczas pikniku prezentowały się również organizacje, które działają na terenie osiedla m.in. Centrum Praw Kobiet.
Zdjęcia Oliwskiej Wyprzedaży Garażowej pochodzą ze strony facebook.pl/StaraOliwa