Do Gdyni po ponad 3 miesiącach wrócił jacht Barlovento II. Jego załoga pod dowództwem kapitana Macieja Sodkiewicza w lipcu pobiła rekord. Osiągnęła najbardziej wysuniętą na północ pozycję spośród wszystkich polskich załóg w historii. Jacht pokonał łącznie 8 tysięcy mil morskich. Jacht dowodzony przez kapitana Sodkiewicza 20 lipca przekroczył 82 stopień szerokości geograficznej północnej zostawiając za rufą najbardziej wysunięty na północ skrawek lądu na szelfie kontynentalnym Europy. Barlovento II dotarł na pozycję 82° 10, 554 N, 60° 48, 020 E gdzie zacumował do kry lodowej. Jest to rekordowa pozycja osiągnięta przez jacht pod polską banderą.
Jak podkreślają śmiałkowie, dalej na północ dopłynąć już się nie dało. Koncentracja kry lodowej była zbyt duża, aby bezpiecznie dalej żeglować. Zawrócili więc i obrali kurs na Ziemię Franciszka Józefa.
Arktyczna wyprawa rozpoczęła się 2 czerwca w Gdyni. W ciągu 111 dni żeglugi jacht Barlovento II przepłynął niemal 8 tysięcy mil morskich przez zimne wody Morza Białego, Morza Barentsa i Morza Karskiego aby dotrzeć do stanowiących północny kraniec Europy dziewiczych wysp archipelagu Ziemi Franciszka Józefa, a następnie podążyć do skraju otaczających biegun pól lodowych.
Ze względu na skalę przedsięwzięcia wyprawę podzielono na 6 etapów, w których wzięło udział w sumie 41 uczestników z różnych miast Polski. Prawie połowę ekipy „Sekstant Expedition” stanowiły kobiety. Najmłodsza uczestniczka wyprawy miała 19 lat, a najstarszy członek załogi w marcu świętował 68 urodziny. Wszyscy bez wyjątku musieli zmierzyć się z ekstremalnymi warunkami – chłodem, niesprzyjającą pogodą, zmęczeniem organizmu. Załoga napotkała także zupełnie nieprzewidziane trudności, takie jak awaria silnika i przymus żeglugi bez prądu, czy wszechwładza rosyjskich służb specjalnych.
W trakcie wyprawy jacht Barlovento II dowodzony był przez 4 kapitanów. Do Archangielska jacht prowadzili kpt. Małgorzata Czarnomska i kpt. Paweł Ołdziej, w drodze powrotnej kpt. Tomasz Kulawik. Arktyczne etapy wyprawy poprowadził kpt. Maciej Sodkiewicz.
TRASA WYPRAWY
ETAP 1: Gdynia – Liepaja – Tallin – Sankt Petersburg
ETAP 2: Sankt Petersburg – Ładoga – Onega – Kanał Białomorski – Wyspy Sołowieckie – Archangielsk
ETAP 3: Archangielsk – Ziemia Franciszka Józefa – Murmańsk
ETAP 4: Murmańsk – Jugorskij Szar – Morze Karskie – Karskie Wrota – Archangielsk
ETAP 5: Archangielsk – Wyspy Sołowieckie – Kanał Białomorski – Onega – Ładoga – Sankt Petersburg
ETAP 6: Sankt Petersburg – Tallin – Kalmar – Gdynia