Gdańsk właścicielem pierwszego stoczniowego dźwigu. Podpisana została umowa na sprzedaż żurawia, wraz z częścią estakady, od spółki Synergia 99. – 41-metrowa konstrukcja stoi przy budynku dawnej traserni. Przy wycenie nie kierowano się wartością historyczną, mówi prezes Synergii 99 Tomasz Sowiński. – Cena dźwigu to 156 tysięcy złotych brutto. Została określona w oparciu o zryczałtowaną stawkę za jedną tonę złomu, dodaje Sowiński. Poza sprzedażą konstrukcji, została podpisana także umowa dzierżawy gruntu, na którym znajduje się żuraw oraz estakada pochylni B-5, po której się poruszał.
Prezydent Paweł Adamowicz ma nadzieję, że Gdańsk zakupi kolejne historyczne żurawie, które wpisują się w krajobraz miasta. – Kupujemy pierwszy dźwig, ale przy zakupie kolejnych liczymy na konkretną finansową pomoc ze strony rządu, mówi prezydent miasta.
Dźwig M15 służył do podnoszenia, transportowania i opuszczania elementów budowy statków na pochylni B-5. Został zbudowany w 1950 roku. W ostatnim okresie obsługiwał wiatę do śrutowania oraz załadunek złomu i śmieci na wagony kolejowe. Od 2009 roku żuraw nie jest dopuszczony do eksploatacji.