Lepsza komunikacja miejska, rowerowa i drogowa. Więcej miejsc, w których można uprawiać sport a także poprawa dostępu do usług medycznych oraz zagwarantowanie miejsc w żłobkach i przedszkolach. Takiego Gdańska chcą mieszkańcy w 2030 roku.
Władze miasta przez kilka miesięcy pytały mieszkańców, jak ma wyglądać ich miasto. Głos mieszkańców będzie ważnym elementem konstruowania strategii rozwoju Gdańska. – Od września spotykaliśmy się z mieszkańcami gdańskich dzielnic, organizacjami pozarządowymi i uczniami. Łącznie w 16 spotkaniach wzięły udział 463 osoby, mówi koordynator spotkań Piotr Wołkowiński.
– Wyszliśmy do mieszkańców z czystymi kartkami i pytaliśmy ich czego chcą. Do tej pory nie robiło tego żadne inne miasto w Polsce, dlatego przed spotkaniami mieliśmy pewne obawy. Dziś po zakończeniu spotkań z mieszkańcami możemy powiedzieć, że ze spotkań wyszły bardzo fajne rzeczy. Mieszkańcy mają mnóstwo propozycji, którymi chętnie się dzielili, dodaje prof. Mariusz Czepczyński z UG.
Najczęstsze postulaty mieszkańców, które pojawiały się podczas spotkań to mobilność, konkretnie spójność między komunikacją miejską, samochodową, rowerową i pieszymi. Mieszkańcy zwracali również uwagę na zdrowie. Nie tylko na dostępność usług zdrowotnych, ale przede wszystkim na zdrowy tryb życia. – Uczestnicy naszych spotkań chcieliby w przyszłości mieć więcej miejsc, w których mogliby biegać czy pływać, tłumaczy Piotr Wołkowiński.
Wśród propozycji mieszkańców pojawiały się również sprawy związane z edukacją. – Kilkukrotnie słyszeliśmy od uczestników spotkań, że chcieliby aby ich dzieci, albo dzieci ich dzieci miały zagwarantowane miejsce w żłobkach i przedszkolach, dodaje Wołkowiński.
Mieszkańcy chcą również, by Gdańsk w przyszłości kładł większy nacisk na rozwój portów i stoczni. Chcieliby, aby została wypracowana koncepcja zwiększenia spójności Gdańska z wodą poprzez rozwój żeglugi, miejskiego transportu wodnego i turystyki wodnej.
Wśród pojawiających się postulatów mieszkańców znalazła się również propozycja ograniczenia liczby banerów reklamowych i billboardów w mieście poprzez wprowadzenie odpowiednich przepisów, które mogłyby być przegłosowywane przez rady dzielnic, tak żeby poprawić estetykę miasta.
Wszystkie propozycje mieszkańców zostały spisane i umieszczone w Internecie na stronie Urzędu Miejskiego. Zostaną też przekazane ekspertom.
W 2014 roku ruszą prace nad powstaniem dokumentu dotyczącego strategii rozwoju miasta. Stworzony plan jeszcze raz będzie poddany konsultacjom społecznym. Ostatecznie ma być gotowy na wiosnę 2014 roku.