Studenci Politechniki Gdańskiej budują samochód przyszłości

thumb auto przyszłości 1

Elektryczny wynalazek będzie zasilany ogniwem wodorowym. Młodzi naukowcy chcą zwyciężyć w europejskich zawodach. Wygra pojazd, który zajedzie najdalej na litrze paliwa. Maszyna studentów jest już prawie gotowa, ale żeby mogła wystartować potrzebne są pieniądze. Międzywydziałowe Koło Naukowe „EcoCarPG” to grupa zrzeszająca studentów pięciu wydziałów Politechniki Gdańskiej (Mechanicznego, Elektrotechniki i Automatyki; Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki; Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej, Oceanotechniki i Okrętownictwa).

Przyszli inżynierowie budują pojazd przyszłości na konkurs Shell Eco Marathon, który w tym roku odbędzie się Rotterdamie w dniach 15-18 maja. – Konkurs jest adresowany do studentów uczelni technicznych z całego świata. Głównym założeniem jest stworzenie pojazdu, który na odpowiedniku energetycznym 1 litra paliwa konwencjonalnego przejedzie jak największą odległość, mówi jeden z konstruktorów Piotr Piątkowski.

– Pojazd kształtem będzie przypominać nieco zmodyfikowaną kroplę wody. Trójkołowa konstrukcja zbudowana została z włókna węglowego i aluminium. Jesteśmy prekursorami w Polsce kół akademickich ponieważ chcemy zrobić samochód napędzany ogniwem wodorowym. A poza tym, ewenementem tego samochodu jest to, że nie posiada kierownicy, co może wydawać się dziwne. Samochód kierowany jest za pomocą manetek. Manetki idą bezpośrednio do drążków kierowniczych, tłumaczy Piątkowski.

– Samochód będzie sięgał do kolan, więc będzie niski i będzie miał 2-2,5 metrów długości. Zmieści się do niego filigranowa dziewczynka. Do zawodów przygotowujemy naszą koleżankę, mówi jedna z konstruktorek Marta Wójcik.

– Prototyp silnika i napęd pozytywnie przeszły pierwsze testy, karoseria jest już gotowa, koła i szkielet konstrukcji także. Część materiałów, które wykorzystamy w budowie naszego pojazdu dotrze do nas z Azji, dodaje Piątkowski.

Do ukończenia auta studentom brakuje jednak bardzo istotnych części, które wpłyną na wydajność pojazdu. Żeby ukończyć maszynę, potrzebują 20 tysięcy złotych. Pomóc można po uprzednim skontaktowaniu się z konstruktorami: piotr.piatkowski@pgecocar.plmarta.wojcik@pgecocar.pl.

Edycja Shell Eco-marathonu 2014 odbędzie się w dniach 15-18 maja w Rotterdamie.

Aktualny rekord zawodów to zużycie 0.018572 litra na 100 km, co daje wynik 5385 km przejechanych na jednym litrze paliwa.

thumb auto przyszłości 2thumb auto przyszłości 3thumb auto przyszłości 4

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj