Fizyka w szkołach łatwiejsza dzięki e-doświadczeniom. Politechnika Gdańska opracowała specjalistyczny program, z którego na lekcjach będą mogli korzystać uczniowie i nauczyciele. Po dwóch latach testów, z programu udało się wyeliminować błędy. Uczniowie, którzy kończą edukacją na etapie szkoły policealnej często nie zetknęli się z żadnym doświadczeniem fizycznym. – Fizyka jest nauką doświadczalną i do takich sytuacji nie może dochodzić. Dlatego postanowiliśmy wyjść na przeciw temu problemowi i stworzyliśmy program, dzięki któremu przy minimalnych wymaganiach sprzętowych, uczniowie na lekcjach będą mogli zobaczyć doświadczenia, mówi dr inż. Patryk Jasik z Politechniki Gdańskiej.
Wyposażenie pracowni w szkole jest bardzo kosztowne. Często znajdują się w nich tylko podstawowe przyrządy. Program, który stworzyli inżynierowie z Politechniki Gdańskiej wymaga wykorzystania tylko komputera i rzutnika. – Na zajęciach pokazuję realne doświadczenia np. optyka geometryczna. Budujemy układ optyczny, przepuszczamy wiązkę światła przez soczewkę. Mogę pokazać uczniom zjawisko rozszczepienia światła, mówi nauczycielka fizyki z IX LO w Gdańsku, która przez dwa lata testowała oprogramowanie na lekcjach fizyki.
E-doświadczenia mają wspierać i uzupełniać rzeczywiste doświadczenia. – Nie zamierzamy wyeliminować tradycyjnych doświadczeń, ale biorąc pod uwagę możliwości sprzętowe niektórych szkół w Polsce, chcemy ułatwić i pomóc im w codziennej pracy, dodaje Patryk Jasik.
Według ekspertów, dzięki wirtualnym doświadczeniom, uczniowie mają możliwość integracji w parametry i budowę przeprowadzonego doświadczenia, wymusza to u uczniów aktywność i rozbudza w nim naukową ciekawość. Darmowe oprogramowanie, zeszyty ćwiczeń dla uczniów i prezentacje multimedialne z doświadczeniami z fizyki można pobrać za darmo z tej strony.