Całkowita przebudowa czeka stację kolejową Gdynia Port. To obszar około 70 hektarów obejmujący gdyński port oraz szlaki kolejowe wokół. Podpisano umowę na studium wykonalności, które ma określić zakres tej przebudowy. Stację trzeba zaprojektować odpowiednio do potrzeb ilościowych i technologicznych przeładunków. – Zmieniła się zupełnie struktura i ilość ładunków przewożonych koleją. To już nie węgiel a przewóz kontenerów i naczep drogowych, szczególnie sprowadzanych ze Szwecji, wymienia wiceprezes zarządu Portu Gdynia Walery Tankiewicz. W gdyńskim porcie rośnie zarówno masa przeładowywana jak i udział transportu kolejowego w przewozach. W 2009 roku obsłużono ponad 13 mln ton ładunku, z czego 3 miliony przywożono koleją. W ubiegłym roku było to 16 mln ton, z czego 6 mln przyjechało koleją. Inwestycja ma być w pełni dostosowana do potrzeb rozwijającego się Portu Gdynia. – Towary przywiezione do Gdyni mają jak najsprawniej transportem kolejowym trafić w głąb kraju i do reszty Europy, dodaje Marcin Mochocki z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
To nie jedyny projekt, który ma poprawić dostęp kolejowy do portów morskich w Polsce. Podobny projekt będzie realizowany w gdańskim porcie. W ciągu najbliższych miesięcy umowy będą także podpisane w Szczecinie oraz Świnoujściu. Stacja Gdynia Port ma być gotowa w 2020 roku.