Po gdańskich tramwajach reportera Radia Gdańsk oprowadzali Marcin Tołwiński, który od 4 lat pracuje w ZKM, Mariusz Buchalski, 13 lat w ZKM oraz Mariusz Uziębło, kierownik zajezdni we Wrzeszczu.
Konstal 105Na, czyli popularna „Stopiątka” to jednoczłonowy, jednokierunkowy, jednostronny wagon silnikowy, wyposażony w cztery pary drzwi. Wagony te w momencie powstania były konstrukcją nowoczesną, wyróżniającą się zarówno budową, jak i znacznie lepszymi parametrami eksploatacyjnymi niż inne polskie wagony eksploatowane w tamtych latach.
W kabinie motorniczego znajduje się pulpit, za motorniczym umiejscowiona jest tablica w której są bezpieczniki. Stopiątki nie są wyposażone w monitoring. – W Gdańsku jeździ 26 podwójnych i 4 pojedyncze tramwaje tego typu, powiedział Mariusz Buchalski.
– Stopiątka jest bardzo pakowana. W internecie krąży filmik, na którym widać jak para próbuje na przystanku przy Podwalu Przedmiejskim zapakować do tego tramwaju zestaw mebli. Mieli szczęście, że pakowali te meble do stopiątki, bo ten tramwaj jest bardzo pakowny, tłumaczył Marcin Tołwiński.
– Myślę, że w najbliższych miesiącach stopiątki będą skreślane z taboru na rzecz nowocześniejszych, które niebawem trafią do Gdańska, dodał Mariusz Uziębło.
Tramwaje, które jeżdżą po Gdańsku dla bezpieczeństwa mają założone blokady i nie mogą przekroczyć prędkości 60 kilometrów na godzinę.