Gdańsk i Sopot przymierzają się do kolejnej, wspólnej inwestycji. Oba miasta zainwestują po pół miliona złotych w przygotowanie projektów budowy kolejnego etapu Drogi Zielonej z gdańskiego Przymorza aż do Osowej. Najbardziej skomplikowaną częścią tej inwestycji jest budowa ponad kilometrowego tunelu pod oliwskim Pachołkiem. – Prowadziliśmy studia komunikacyjne co zrobić, żeby ul. Opata Rybińskiego odkorkować, uczynić drożną, żeby poruszające się powoli autobusy i samochody przez wyziewy spalin nie zatruwały Oliwy. Innego rozwiązania nie ma – musi powstać tunel pod Pachołkiem. Dlatego już teraz warto przygotowywać się do tego kosztownego, ambitnego, trudnego inżynieryjnie rozwiązania, przekonywał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Rada Miasta Sopotu podjęła decyzję o przeznaczeniu pół miliona złotych na przygotowanie projektów budowy kolejnego etapu Drogi Zielonej. Drugie pół miliona złotych dołożyć ma Gdańsk, jednak decyzja w tej sprawie podjęta zostanie podczas sierpniowej sesji rady miasta. Szacunkowy koszt budowy samego tunelu pod Pachołkiem to 1,9 mld zł, czyli o miliard złotych więcej niż np. budowa tunelu pod Martwą Wisłą.
– Koszty są duże, ale korzyści z tej inwestycji będą jeszcze większe. Droga Zielona połączy Oliwę z Obwodnicą Trójmiasta, umożliwi także dostęp do dzielnic położonych za Obwodnicą. Takie połączenie, dalej także z planowaną Obwodnicą Metropolitalną, jest konieczne, mówił Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Gdańsk i Sopot liczą na duże wsparcie unijne inwestycji. Włodarze obu miast podkreślają jednak, że bez przychylności nowego rządu, wybranego tej jesieni w powszechnych wyborach, o powodzenie realizacji projektu może być trudniej. Jak mówi prezydent Jacek Karnowski, w tej sprawie w Brukseli odbyły się już pierwsze rozmowy. – Aplikujemy o środki centralne w ramach budowy sieci podstawowych dróg europejskich, dodał prezydent Sopotu.
Na nowe rozwiązanie komunikacyjne z niecierpliwością czekają mieszkańcy Oliwy. – To marzenie wszystkich mieszkańców Oliwy, żeby wreszcie pozbyć się tego ruchu tranzytowego prowadzącego praktycznie z całej północnej części Gdańska i z Sopotu w kierunku Obwodnicy Trójmiasta i autostrady. To są dziesiątki tysięcy aut przejeżdżające przez średniowieczny trakt w Oliwie, mówił Tomasz Struk, z Rady Dzielnicy Gdańsk Oliwa.
Pakiet inwestycyjny dotyczący budowy Drogi Zielonej ma być konsultowany z mieszkańcami Gdańska. Konsultacje społeczne mają rozpocząć się we wrześniu. Na granicy Gdańska i Sopotu istnieje już pierwszy fragment Drogi Zielonej, który łączy aleję Grunwaldzką i aleję Niepodległości z Ergo Areną.