Gdańsk i Sopot chcą budowy Drogi Zielonej. Coraz większe szanse na tunel pod Pachołkiem

Gdańsk i Sopot przymierzają się do kolejnej, wspólnej inwestycji. Oba miasta zainwestują po pół miliona złotych w przygotowanie projektów budowy kolejnego etapu Drogi Zielonej z gdańskiego Przymorza aż do Osowej. Najbardziej skomplikowaną częścią tej inwestycji jest budowa ponad kilometrowego tunelu pod oliwskim Pachołkiem. Prowadziliśmy studia komunikacyjne co zrobić, żeby ul. Opata Rybińskiego odkorkować, uczynić drożną, żeby poruszające się powoli autobusy i samochody przez wyziewy spalin nie zatruwały Oliwy. Innego rozwiązania nie ma – musi powstać tunel pod Pachołkiem. Dlatego już teraz warto przygotowywać się do tego kosztownego, ambitnego, trudnego inżynieryjnie rozwiązania, przekonywał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Rada Miasta Sopotu podjęła decyzję o przeznaczeniu pół miliona złotych na przygotowanie projektów budowy kolejnego etapu Drogi Zielonej. Drugie pół miliona złotych dołożyć ma Gdańsk, jednak decyzja w tej sprawie podjęta zostanie podczas sierpniowej sesji rady miasta. Szacunkowy koszt budowy samego tunelu pod Pachołkiem to 1,9 mld zł, czyli o miliard złotych więcej niż np. budowa tunelu pod Martwą Wisłą.

Koszty są duże, ale korzyści z tej inwestycji będą jeszcze większe. Droga Zielona połączy Oliwę z Obwodnicą Trójmiasta, umożliwi także dostęp do dzielnic położonych za Obwodnicą. Takie połączenie, dalej także z planowaną Obwodnicą Metropolitalną, jest konieczne, mówił Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Gdańsk i Sopot liczą na duże wsparcie unijne inwestycji. Włodarze obu miast podkreślają jednak, że bez przychylności nowego rządu, wybranego tej jesieni w powszechnych wyborach, o powodzenie realizacji projektu może być trudniej. Jak mówi prezydent Jacek Karnowski, w tej sprawie w Brukseli odbyły się już pierwsze rozmowy. – Aplikujemy o środki centralne w ramach budowy sieci podstawowych dróg europejskich, dodał prezydent Sopotu.

Na nowe rozwiązanie komunikacyjne z niecierpliwością czekają mieszkańcy Oliwy. – To marzenie wszystkich mieszkańców Oliwy, żeby wreszcie pozbyć się tego ruchu tranzytowego prowadzącego praktycznie z całej północnej części Gdańska i z Sopotu w kierunku Obwodnicy Trójmiasta i autostrady. To są dziesiątki tysięcy aut przejeżdżające przez średniowieczny trakt w Oliwie, mówił Tomasz Struk, z Rady Dzielnicy Gdańsk Oliwa.

Pakiet inwestycyjny dotyczący budowy Drogi Zielonej ma być konsultowany z mieszkańcami Gdańska. Konsultacje społeczne mają rozpocząć się we wrześniu. Na granicy Gdańska i Sopotu istnieje już pierwszy fragment Drogi Zielonej, który łączy aleję Grunwaldzką i aleję Niepodległości z Ergo Areną.

Nieaktualna prezentacja BPBK z maja 2014 r

ep/as
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj