Zakończyła się druga edycja budżetu obywatelskiego w Gdyni. W sumie do podziału na dwadzieścia dwie dzielnice było cztery i pół miliona złotych.
Mieszkańcy mogli głosować od 25 października do 4 listopada. Liczba osób, które oddały głos była rekordowa – to blisko o 7 tys. osób więcej, niż w zeszłym roku. Wówczas głosowało nieco ponad 40 tysięcy gdynian. Najmłodszy głosujący mieszkaniec miał niespełna miesiąc, a najstarszy 100 lat. Swoje głosy oddało 20 proc. osób uprawnionych do głosowania.
REKORDOWA FREKWENCJA
Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji uważa, że duża frekwencja to duży sukces. – Oczywiście 80 proc. nie głosowało, ale jeżeli popatrzymy na wyniki w Polsce, gdzie w większości dużych miast zainteresowanie budżetem obywatelskim maleje, to naprawdę jest powód do satysfakcji, mówi.
GDYNIA STAWIA NA SPORT
W 22 dzielnicach gdynianie wybierali spośród łącznie 179 projektów. Najwięcej było ich na Obłużu – 24, najmniej na Cisowej i w Śródmieściu – po dwa. W wyniku głosowania do realizacji wybranych przez mieszkańców zostało 39 projektów.
Najwięcej głosów otrzymał projekt „wybudowania boiska wielofunkcyjnego, budowy skoczni do skoku w dal i trójskoku z rozbiegiem o nawierzchni syntetycznej” pod nazwą Aktywna Chylonia, o wartości 350 000 zł.
W stosunku do zeszłego roku, wybrane w tegorocznej edycji projekty są większe, bardziej kosztowne i znacznie bardziej kompleksowe. 4 dzielnice wykorzystały całe pule przeznaczone na dzielnicę, kolejnych 8 było bardzo blisko wyczerpania tej puli. Wybranym projektem o największej wartości jest „Aktywnie na Chwarznie i Wiczlinie”, który wykorzystano całą pulę środków przypadających na dzielnicę Chwarzno-Wiczlino, czyli 546 150 zł. Nierozdysponowane środki w kwocie 875 064 zł zostaną dodane do puli, którą podzielą mieszkańcy poszczególnych dzielnic w 2016 roku.
Wśród projektów zakwalifikowanych, które mają zostać zrealizowane są przede wszystkim boiska, różnego typu instalacje do ćwiczeń fizycznych w przestrzeni miejskiej, place zabaw, a także projekty wyciszenia ruchu drogowego, remonty ulic i chodników oraz 2 wybiegi dla psów.
MEMY, FILMY I TABLICE WYBORCZE
Twórcy projektów od pierwszych chwil głosowania zaskakiwali pomysłami na promocję zgłoszonych przez siebie przedsięwzięć. Kręcili filmy, które umieszczali później w internecie, aktywnie działali na portalach społecznościowych, tworzyli zabawne memy oraz chętnie korzystali z tablic wyborczych przekazanych na potrzeby głosowania w budżecie obywatelskim.
Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni jest zadowolony z wyników. – Bardzo się cieszę, że ta nowa instytucja jaką jest Budżet Obywatelski tak znakomicie się rozwija. Bardzo dziękuję wnioskodawcom za znakomite pomysły, bo nie byłoby tej frekwencji gdyby nie dobre projekty. Pokazywały, że z perspektywy miejsca naszego zamieszkania, dzielnicy, kawałka ulicy, to są rzeczywiście rzeczy, które poprawią jakość naszego życia, podsumował.
Najwięcej głosów oddano na Chwarznie-Wiczlinie (40 proc. uprawnionych). Najmniej – w Śródmieściu (frekwencja nie przekroczyła 4 proc.).
Maria Anuszkiewicz/mmt