System do monitorowania osób z autyzmem, platforma gier komputerowych, łazik marsjański i inteligentna laska dla osób starszych – to tylko niektóre z pomysłów wyróżnionych przez dziekana Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej.
Studenci kolejny raz udowodnili, że nie ma dla nich rzeczy niemożliwych.
POMOCNIK CHORYCH DLA ALZHEIMERA
Studenci zaprezentowali inteligentną laskę dla chorych na Alzheimera Fot. Radio Gdańsk/Ewelina Potocka
Zespół zaprojektował inteligentną laskę dla osób starszych i chorych na Alzheimera. – Z wyglądu przypomina klasyczną laskę, jednak wykonana jest z plastiku, a na górze posiada kilka czujników i kilka urządzeń sygnalizujących. Za pomocą wyświetlacza informuje użytkownika, w którą stronę ma iść i jak trafić do domu – wyjaśnia młody konstruktor Tomasz Maciejewski. Za swój wynalazek studenci otrzymali wyróżnienie.
MROZA DLA OSÓB Z AUTYZMEM
Z kolei pierwsze miejsce w konkursie zajęła grupa studentów, która pracowała pod opieką dr Agnieszki Landowskiej, stworzyła system do monitorowania osób z autyzmem (MROZA – Monitorowanie Rozwoju Osób z Autyzmem).
Jego zadaniem jest wspieranie realizacji terapii behawioralnej z osobami z autyzmem. – Terapia jest bardzo skuteczna, ale wymaga bardzo dużo pracy i zaangażowania terapeutów. Do tej pory gros pracy terapeuci wykonywali ręcznie. Przygotowywali formularze, wypełniali tabele i zaznaczali wyniki, po czym przeliczali je i nanosili na papier milimetrowy. Kosztowało to naprawdę mnóstwo pracy – tłumaczy Mikołaj Lewandowski.
System zastępuje kartkę papieru tabletem, na którym terapeuci w ten sam sposób zaznaczają wyniki. – Te automatycznie przesyłane są do systemu, w którym znajduje się profil dziecka, a wykresy generowane są automatycznie – dodaje. Ten projekt wdrażany będzie przez Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka.
Laska ma pomóc chorym na Alzheimera Fot. Agencja KFP/Mateusz Ochocki
GRY KOMPUTEROWE
Nagrodę drugiego stopnia zdobyła grupa studentów, która wymyśliła wielowątkową platformę gier komputerowych wspierającą volunteer computing. – Zapewniamy użytkownikom rozrywkę w postaci gier komputerowych, czy na smartfona. Jeśli gramy przez komputer wykorzystujemy część mocy obliczeniowej sprzętu. Wszystko po to, by wykonywać skomplikowane obliczenia. To dobrowolne wykorzystanie mocy, bez żadnej ingerencji w to, co mamy na komputerze. Korzystamy z tego, że tej mocy obliczeniowej z reguły mamy nadmiar. My możemy z niej zrobić pewien użytek, np. generowanie kryptowalut – wyjaśnia Jakub Słota.
Łazik marsjański skontrowany przez studentów PG Fot. Agencja KFP/Mateusz Ochocki
Niektóre z projektów zostały zamówione przez konkretne firmy, dzięki czemu będą miały szansę zostać wcielone w życie.
Podczas poniedziałkowej prezentacji studenci przedstawili również grę wspomagającą rozwój dzieci z zaburzeniami SI (integracji sensorycznej), łazika marsjańskiego Lem, koncepcję i budowę modelu stanowiskowego inteligentnego domu, narzędzie do wizualizacji rozkładu przestrzennego mocy sygnału sieci WiFi oraz stanowisko do pomiaru charakterystyk kierunkowych ekranów projekcyjnych.
Ewelina Potocka/mar