Trójmiasto nagrodzone za rozwój infrastruktury rowerowej. Ile ścieżek rowerowych zbudowano?

sopot rowery

Dwadzieścia lat temu uczestnicy pierwszego Wielkiego Przejazdu Rowerowego postanowili zamanifestować obecność rowerzystów na ulicach Trójmiasta. Ich celem było zwrócenie uwagi na zły stan infrastruktury rowerowej. Wówczas brakowało ścieżek rowerowych i parkingów dla rowerów. Jak jest dzisiaj?

W maju Gdańsk został uznany najbardziej rowerowym miastem Europy. Gdańska drużyna pokonała ekipy z 52 europejskich metropolii, po raz drugi zdobywając pierwsze miejsce w rowerowej rywalizacji miast. Gdańszczanie, broniąc pozycji lidera, pokazali swoje zaangażowanie i stworzyli najliczniejszy w Europie rowerowy team. W zeszłym roku dla miasta kręciło pedałami 2600 osób, w tym aż 4150, które w maju przejechały 825 550 km. Rowerową rywalizację „European cycling challenge” zorganizowano po raz pierwszy cztery lata temu Bolonii.

Komentujący te wyniki mieszkańcy Trójmiasta zwracają uwagę na to, że jest to jedynie symboliczne wyróżnienie. Jednak imprezy takie jak niedzielny 20. Wielki Przejazd Rowerowy, w który uczestniczy kilkanaście tysięcy osób, pokazują, że coraz chętnej pedałujemy. Dla niektórych z nas rower stał się podstawowym środkiem transportu. Pozwala uniknąć korków, płacenia za bilety komunikacji miejskiej lub paliwo do samochodu, a przy tym może zastąpić zajęcia w klubie fitness. Wpływ na popularność tego środka lokomocji ma także rozwój infrastruktury rowerowej.

PONAD 568 KM TRAS ROWEROWYCH W GDAŃSKU

Sieć tras rowerowych w Gdańsku liczy łącznie 568,2 km, na co składają się wydzielone drogi rowerowe – 117 km, ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych – 17,6 km, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różnią się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany do korzystania z nich) – 27,7 km, pasy rowerowe w jezdni – 4,8 km, pasy autobusowo-rowerowe – 0,7 km, ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych) – 12,2 km, ulice z uspokojonym ruchem (o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km na godzinę) – 388,2 km, ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów „pod prąd” – 42,2 km (189 ulic).

952 STOJAKI ROWEROWE W GDYNI

Gdynia szczyci się 47 ulicami, przy których biegną ścieżki rowerowe o łącznej długości 56,12 km oraz ścieżkami na terenach leśnych – tych ścieżek jest 17, a ich łączna długość to 70,4 km. Na stronie miasta można znaleźć także informację o tym, że w mieście znajdziemy 952 stojaki rowerowe umożliwiające przypięcie ram 1808 dużych rowerów oraz 240 rowerków dziecięcych.

SOPOT W CZOŁÓWCE ROWEROWYCH MIAST NA PRAWACH POWIATU

Sopot może pochwalić się jednym z największych w Polsce procentem udziału dróg rowerowych w stosunku do całej długości sieci drogowej. To udział na poziomie 32 proc., co stawia miasto w czołówce wśród miast na prawach powiatu. Wynik ten może sugerować, że Sopot jest najbardziej przyjaznym rowerzystom miastem na terenie Województwa. Na 62,9 km dróg publicznych w Sopocie przypada 20,12 km dróg rowerowych. Na 16 ulicach jednokierunkowych – o łącznej długości 4,5 km (26 proc. wszystkich ulic jednokierunkowych w mieście) – dopuszcza się rowerzystów do ruchu w dwóch kierunkach. Sopot rozszerzył także strefę uspokojonego ruchu (ulice z ograniczeniem prędkości do 30 km na godzinę), która obejmuje 138 ze 144 ulic w całym mieście. Kurort posiada także 11 szlaków rowerowych umożliwiających zwiedzanie miasta i 5-kilometrową pętlę leśną przystosowaną do potrzeb kolarzy.

TOP INWESTYCJA KOMUNALNA 2016 I PLANY NA ROK 2018

Gdańsk, Sopot i Gdynia starają się zintegrować sieć dróg rowerowych, dążąc do stworzenia jednego ułatwiającego komunikację i proekologicznego systemu transportu rowerowego obejmującego obszar 415 km2 i zamieszkałego przez blisko 750 tys. mieszkańców. Ich wspólny projekt „Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej” zdobył tytuł „TOP Inwestycja Komunalna 2016” przyznawany przez Portalsamorzadowy.pl i Grupę PTWP. Całkowita wartość projektu wynosiła 74 840 822,37 zł, z czego 46 815 911,06 zł stanowiło dofinansowanie z Unii Europejskiej. Projekt, którego realizację rozpoczęto w 2008 roku, zakładał m.in. budowę 37 dróg rowerowych o łącznej długości 42,8 km, 14 węzłów integracyjnych typu „bike&ride” (budowa miejsc parkingowych dla rowerów przy przystankach komunikacji miejskiej). Ponadto wybudowano także 10 parkingów uzupełniających w okolicach urzędów, uczelni i instytucji kultury. Celem projektu, poza rozbudową infrastruktury, była także popularyzacja roweru jako środka komunikacji.

W samym Gdańsku wielkość ruchu rowerowego wzrosła o ok. 44 proc., o czym świadczą dane pozyskiwane przez automatyczne systemy pomiaru ruchu rowerowego ulokowane wzdłuż najpopularniejszych tras rowerowych. Trasą przy al. Zwycięstwa w Gdańsku w 2015 roku przejechało 826 336 rowerów. W miesiącach letnich dobowe natężenie ruchu rowerowego sięga tam 6 tys. rowerów.

Obecnie miasta pracują nad największym w Polsce projektem roweru miejskiego. Projekt Roweru Metropolitarnego obejmie niespotykaną w kraju liczbę gmin – od Tczewa, przez Trójmiasto, po małe Trójmiasto Kaszubskie. System ma liczyć 3,5 tys. rowerów publicznych (które można będzie wypożyczyć) i prawdopodobnie zostanie uruchomiony w 2018 roku. Gdańsk, Sopot i Gdynia wydadzą na ten cel 17 mln zł.

ROWEROWA MAPA GDAŃSKA



ROWEROWA MAPA GDYNI



ROWEROWA MAPA SOPOTU

 

Fot. sopot.pl

Więcej informacji na temat sopockich tras rowerowych znajdziesz >>> tutaj.

Piotr Puchalski

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj