Dziewięć zmodernizowanych peronów, remont dworca podmiejskiego w Gdyni i budowa dużego centrum monitoringu. Takie zmiany czekają Szybką Kolei Miejską w najbliższych latach. Wyremontowane zostaną stacje Gdańsk Stocznia, Gdynia Orłowo, Redłowo, Gdynia Główna, Gdynia Stocznia, Leszczynki, Grabówek, Chylonia oraz Rumia Janowo.
Wszystkie perony zostaną między innymi zadaszone. – Perony muszą mieć miejsca, w których podróżni mogą się schronić. Będą też miały wszystkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. To albo pochylnie albo windy. Na wszystkich peronach będziemy budowali też tzw. monitoring krawędziowy. To monitoring, który dokładnie patrzy na strefę bezpieczeństwa. W sytuacji kiedy podróżny się w niej znajdzie, można wygłosić zapowiedź żeby wyszedł z tej strefy – zapowiada prezes zarządu PKP SKM Maciej Lignowski.
PIERWSZA RUMIA JANOWO
Każdy z peronów ma swoją tematyką odnosić się do danego miasta lub okolicy. Perony będą także prostowane. – Chodzi o to by kierownik pociągu, który obserwuje osoby wchodzące do pociągu i wychodzące z niego miał jak najlepszą widoczność. Takim peronem jest między innymi Gdynia Redłowo, Orłowo oraz Gdańsk Stocznia – wyjaśnia Maciej Lignowski.
Pierwsze prace rozpoczną się w połowie marca na przystanku Rumia Janowo. – Będziemy rozbierali tor, całą sieć trakcyjną, poszerzali peron i w śladzie dzisiejszego toru do Gdańska będzie peron – opowiada prezes PKP SKM w Trójmieście. Peron będzie także poszerzony o ok. 2-3 metry tak, aby był zgodny z wymaganymi wymiarami.
GDYNIA GŁÓWNA BĘDZIE CENTRUM STEROWANIA
Pod koniec 2018 roku rozpocznie się także modernizacja Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej wraz z peronem SKM. Wyglądem ma powrócić do swojego historycznego charakteru. Zlikwidowane zostaną między innymi lokalne usługowe na parterze. Na pierwszym piętrze powstanie duże centrum monitoringu. – W Sali Tradycji, czyli w widocznej od zewnątrz rotundzie powstanie centrum monitoringu wszystkich systemów, zarówno tych związanych z monitoringiem wizyjnym jak i urządzeń związanych z ruchem pociągów, urządzeń sygnalizujących ewentualne alarmy przeciwpożarowe, włamaniowe. Taki mózg Szybkiej Kolei Miejskiej – dodaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Wizualizacja stacji Rumia Janowo. Fot. materiały prasowe
Odnowiony zostanie także tunel łączący peron i budynek dworca, powstanie nowa nawierzchnia dworca, nowa elewacja, tarasy, toalety. W tym samym czasie modernizowany będzie także peron SKM w Gdyni Głównej. Powstanie tu m.in. system informacji pasażerskiej, doposażony monitoring, wymienione zostaną elementy sieci trakcyjnej na peronie oraz wiata.
KONIEC ZA SZEŚĆ LAT
Do grudnia tego roku potrwa modernizacja peronów Rumia Janowo oraz Gdynia Chylonia. Kolejne to Orłowo oraz Redłowo. Wszystkie perony mają być gotowe do 2023 roku.
Koszt całości tej inwestycji to ok. 130 mln złotych brutto. W połowie środki pochodzić będą z Regionalnego Programu Operacyjnego. Około 35 proc. środków wyłoży Fundusz Kolejowy, resztę zapewni Miasto Gdynia i spółka we własnym zakresie.