Nowoczesne centrum bezpieczeństwa i informacji Szybkiej Kolei Miejskiej powstanie w Gdyni. To jeden z najważniejszych elementów modernizacji na lata 2014-2020.
Miesiąc temu rozpoczęły się prace na peronach w Gdyni Chyloni oraz Rumi Janowie. Termin ich zakończenia planowany jest na koniec 2017 roku. W następnej kolejności mają ruszyć na peronach w Gdyni Redłowie i Orłowie, a w kolejnych latach Gdyni Grabówku i Leszczynkach. Na samym końcu wyremontowane i zmodernizowane mają zostać perony w Gdyni Stoczni oraz peron i budynek dworca podmiejskiego w Gdyni Głównej.
CENTRUM BEZPIECZEŃSTWA
Poza zmianą wyglądu, najważniejszym wydaje się przekształcenie jednego z pomieszczeń dworca na centrum bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją linii kolejowej 250 – na odcinku Gdańsk Śródmieście-Rumia.
Każdy peron ma zostać wyposażony w system informacji pasażerskiej oraz monitoring. W nowym centrum bezpieczeństwa działanie wszystkich systemów zostanie połączone. Dzięki synchronizacji będzie można kontrolować systemy: sygnalizacji włamania i napadu, informacji pasażerskiej, monitoringu. Do tego dojdzie diagnostyka urządzeń, sterowanie oświetleniem peronów, system sygnalizacji pożaru oraz urządzeń gaśniczych na peronach.
RENOWACJA BUDYNKU I PERONU W GDYNI
Na peronie ma zostać wymieniona nawierzchnia, dzięki czemu jego wysokość ułatwi dostanie się do pociągu osobom niepełnosprawnym.
Całkowitej odnowy doczeka się również budynek dworca podmiejskiego wraz z pomieszczeniami i przejściem podziemnym. Wyremontowana zostanie elewacja, tarasy, zegary, schody, ściany i sufit, drewniane elementy wykończenia wnętrza oraz kamienna posadzka. Również wejście do budynku zostanie całkowicie odnowione poprzez wymianę posadzki oraz renowację drzwi wejściowych.
Całkowity koszt modernizacji ma wynieść 130 milionów złotych. Prawie połowa tych środków będzie pochodziła z Unii Europejskiej w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i Regionalnych Programu Operacyjnego.
Jacek Klejment