Światowy Dzień Konsumenta. Nie daj się nabić w butelkę, zapamiętaj te zasady!

15 marca rokrocznie obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Pierwszy raz obchody odbyły się w 1983 roku, w rocznicę przemówienia dotyczącego projektu ustawy o ochronie praw konsumenta, które w 1962 roku w Kongresie Stanów Zjednoczonych wygłosił Prezydent USA John Fitzgerald Kennedy. – Konsumenci to z definicji my wszyscy. Jest to największa grupa ekonomiczna, mająca wpływ i jednocześnie poddana wpływom niemal każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Mimo to, jest to jedyna ważna grupa, której głos i opinie są rzadko brane pod uwagę – mówił Kennedy 55 lat temu.

JAK CHRONIĆ SIĘ PRZED NIEUCZCIWYMI SPRZEDAWCAMI?

Słowa kierowane do amerykańskich kongresmenów przytacza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w publikacji Vademecum konsumenta. Autorzy broszury przypominają, że to konsumenci tworzą globalny rynek, a jednocześnie ich pozycja w stosunku do profesjonalistów, z którymi zawierają umowy jest stosunkowo słaba.

Jak uchronić się przed skutkami błędnie podjętej decyzji o zakupie bądź skorzystaniu z usługi. W jaki sposób przefiltrować informacje, którymi jesteśmy bombardowani przez tych, którzy składają nam oferty. I w końcu, jak nie dać się wywieść w pole nieuczciwie postępującemu sprzedawcy? Oto garść podstawowych porad.

•    Nie zawieraj umów, dopóki nie zapoznasz się ze wszystkimi ich postanowieniami.
•    Unikaj pośpiechu. Bądź czujny, gdy ktoś nalega na szybkie zawarcie umowy.
•    Musisz rozumieć, co proponuje ci sprzedawca lub usługodawca. Masz prawo do informacji. Nie bój się zadawać pytań.
•    Jeśli coś pozostaje niejasne, skontaktuj się z odpowiednią instytucją lub organizacją zajmującą się ochroną praw konsumenta.

ZAPAMIĘTAJ!

•    Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy.
•    O wszystkich kosztach konsument musi zostać poinformowany jeszcze przed zawarciem transakcji.
•    Udzielona gwarancja nie pozbawia konsumenta uprawnień przysługujących z tytułu rękojmi.
•    Od momentu otrzymania towaru konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
•    W przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca zwraca koszty dostawy towaru do konsumenta – do wartości najtańszego sposobu transportu uwzględnionego w danej ofercie.
•    Opłaty za infolinie stworzone w celu kontaktowania się w sprawie zawartej umowy nie mogą być większe od opłat za zwykłe połączenie telefoniczne.
•    Sprzedawca odpowiada za uszkodzenie towaru podczas transportu, chyba że nie miał wpływu na wybór przewoźnika.
•    Konsument może odstąpić od umowy o dostarczenie treści cyfrowych do czasu pobrania plików z serwera.
•    W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa informacje o warunkach umowy muszą być przekazane na papierze lub – za zgodą konsumenta – na innym trwałym nośniku.
•    Jeżeli konsument nie wyrazi na piśmie lub innym trwałym nośniku zgody na propozycję zawarcia umowy złożoną przez telefon, to umowa jest nieważna.
•    Odpowiedzialność przedsiębiorcy za sprzedany towar trwa 2 lata od jego wydania.
•    Konsument powinien złożyć reklamację z tytułu rękojmi w ciągu roku od zauważenia wady.
•    W razie reklamacji wybór żądania należy do konsumenta. Możliwe żądania to: naprawa, wymiana, odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny.
•    Jeśli przedsiębiorca w terminie 14 dni nie ustosunkuje się do reklamacji złożonej przez konsumenta z tytułu rękojmi, reklamację traktuje się jako uznaną.

Więcej porad znajdziesz na stronie prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

SCHEMAT REKLAMACJI WADLIWEGO TOWARU


Polacy skarżą się na złe praktyki sprzedawców, którzy niechętnie przyjmują reklamacje wadliwego towaru. Niewielu z nas pamięta, że konsument ma prawo żądania obniżenia ceny, naprawienia wady, wymiany towaru lub odstąpienia od umowy. Poniższy schemat obrazuje zasady postępowania w przypadku, gdy chcemy zgłosić reklamację.


PRAWA KONSUMENTA W POLSCE

W Polsce ochronę praw konsumentów gwarantuje Konstytucja RP (art. 76 Konstytucji RP). Prawa te regulowane są w ustawach i rozporządzeniach Rady Ministrów oraz chronione normami dyrektyw Komisji Europejskiej, które ujęto w broszurze Dziesięć podstawowych zasad – znajdziesz ją poniżej.

 puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj