Tu liczą się argumenty i przestrzeganie regulaminu. Emocje – w tym obrażanie przeciwnika – zostają za drzwiami. Na Uniwersytecie Gdańskim ruszył finał Pomorskiej Ligi Debat.
W poniedziałek dwie najlepsze drużyny wyłonione z 16 pomorskich szkół stanęły w szranki. Niektóre z nich broniły, inne odrzucały tezę: „Wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę pozytywnie wpłynie na rozwój Polski”.
PRZYDAJE SIĘ W ŻYCIU
Uczniowie brali wcześniej udział w warsztatach i turniejach organizowanych przez Pomorską Ligę Debat. – Fajne jest to, że możemy wypowiadać się w tematach, o których jest głośno teraz – mówi jeden z uczestników finału. Niektórzy w debacie biorą udział po raz kolejny. – Dzięki temu łatwiej się przygotować i lepiej opanować stres – zdradzają uczniowie. – To uczy nas logicznej spójnej wypowiedzi, a to przydaje się niezależnie od tego co i przed kim mówimy – dodają.
Na pytanie czy śledzą debaty na przykład w telewizji, uczniowie przyznają, że robią to rzadko, ewentualnie przed wyborami. O wystąpieniach publicznych, o dyskusjach i rozmowach w przestrzeni publicznej wypowiadają się bardzo krytycznie. Zwracają uwagę na agresję, złe emocje i spory, które do niczego nie prowadzą.
– To lekcja na żywej tkance, bo dotyka aktualnych tematów, problemów na co dzień podejmowanych w debacie publicznej. Debacie, która jest na bardzo niskim poziomie. Stąd potrzeba kształcenia postaw, które sprostają merytorycznym dyskusjom i sporom – mówią uczniowie.
POPRAWIĆ DEBATĘ W POLSCE
– Takie debaty to zwiększenie pewności siebie, pokazanie, że szkoła uczy nie tylko czytać i pisać, ale także jak mówić. No i wreszcie Polska potrzebuje lepszej debaty, gdzie ludzie słuchają się wzajemnie – podkreśla Andrzej Skiba, prezes Instytutu Debaty Publicznej. – Można mieć różne poglądy, ale spróbujmy o tym mówić w kulturalny i merytoryczny sposób, z poszanowaniem dla drugiego człowieka – dodaje.
Pomorska Liga Debat – Debaty z Energią to program pilotażowy, który obejmował cykl zajęć dla młodzieży z 16 pomorskich szkół. Warsztaty mają wyposażyć uczniów w kompetencje miękkie, szczególny nacisk położony jest na naukę wystąpień publicznych oraz poznanie podstaw i reguł debat oksfordzkich.
Zwycięzcy poniedziałkowej debaty finałowej otrzymają nagrody ufundowane przez sponsora i nagrody rzeczowe od sponsorów prywatnych.
Aleksandra Nietopiel/mili