Ścieżki rowerowe w Gdańsku będą rozbudowywane i modernizowane. Miasto poznało oferty firm, które chcą się podjąć tego zadania

Rozbudowę i modernizację tras rowerowych planuje Gdańsk. W Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańsk otwarto oferty złożone w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej w ramach zadania „Rozwój komunikacji rowerowej w Gdańsku”. Oferty złożyły dwie firmy. Dokumentacja ma być gotowa w grudniu 2017 roku.

CO SIĘ ZMIENI?

Zamówienie miasta obejmuje wykonanie projektów dotyczących:

w części pierwszej:

•    przebudowy skrzyżowania ul. Kolonia Zręby z ul. Kartuską
•    przebudowy skrzyżowania ul. Pomorskiej, Kaplicznej i Jelitkowskiej
•    przebudowy drogi dla rowerów w obrębie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i ul. Braci Lewoniewskich
•     budowy przejścia dla pieszych przez ul. Chłopską na wysokości ul. Rzepichy
•     budowy drogi rowerowej po zachodniej al. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Opata Rybickiego do ul. Opackiej

w części drugiej:

•     budowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina na odcinku od ul. Piecewskiej do ul. Rakoczego (w 2016 r. na Jaśkówce uzupełniono już odcinek drogi rowerowej w dwóch miejscach)
•     budowy trasy rowerowej wzdłuż ul. Myśliwskiej na odcinku od ul. Bulońskiej do ul. Gronostajowej
•     przebudowy skrzyżowania ul. Chrobrego i ul. Lilii Wenedy
•    budowy trasy rowerowej wzdłuż ul. Chrzanowskiego od al. Żołnierzy Wyklętych do ul. Stachury
•     budowy przejazdu dla rowerów na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z ul. Złota Karczma i ul. Wiolinową
•    przebudowy ciągu pieszego na pieszo-rowerowy wzdłuż torów w Parku Steffensa.

PAWEŁ ADAMOWICZ: TYTUŁ ROWEROWEJ STOLICY POLSKI NIE JEST TYTUŁEM NA WYROST

– Sieć tras rowerowych w Gdańsku ma już prawie 700 km, co pokazuje że tytuł rowerowej stolicy Polski nie jest tytułem na wyrost. Trzeba jednak pamiętać, że sieć tras rowerowych powstawała etapami przez wiele lat. Stąd potrzeba wprowadzania kolejnych modyfikacji i ulepszeń – mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, cytowany przez portal gdansk.pl. – Z drugiej strony sieć istniejąca wciąż jeszcze nie jest siecią kompletną i skończoną, staramy się więc nadal uzupełniać te odcinki, których na mapie tras rowerowych brakuje – dodaje prezydent.

MIASTO CHWALI SIĘ NOWYMI TRASAMI

W tym roku uzupełniono brakujący odcinek trasy rowerowej łączącej al. Grunwaldzką z ul. Hallera na wysokości między ul. Towarową a wiaduktem kolejowym przy ul. Klinicznej (jako jedno z podzadań projektu Budżetu Obywatelskiego 2016), a w połowie czerwca DRMG ogłosiło przetarg na budowę drogi dla rowerów wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego w Sobieszewie.

W tym roku w ramach drugiego etapu projektu “Rewaloryzacja parku im. Jana Pawła II na Zaspie” powstanie trasa dla cyklistów na odcinku od al. Rzeczypospolitej do ul. Meissnera, zaś na skrzyżowaniu ul. Chłopskiej i Pomorskiej na Przymorzu przebudowany zostanie przejazd rowerowy, który umożliwi rowerzystom jazdę na wprost i przekroczenie skrzyżowania na jednej fazie świateł (podobne rozwiązanie funkcjonuje już na skrzyżowaniu ulic Hallera/Kliniczna).

POWSTANĄ WĘZŁY INTEGRACYJNE

Sporo uzupełnień sieci tras rowerowych przyniesie także realizacja dwóch projektów finansowanych z RPO wartości ponad 40 mln zł dotyczących budowy węzłów integracyjnych przy stacjach PKM i SKM oraz tras dojazdowych do tych węzłów. Te inwestycje, z których znaczna część znajdzie się na terenie Gdańska, mają zostać zrealizowane do 2020 r.

BEZPIECZNIEJSZE SKRZYŻOWANIA

Projekt przebudowy skrzyżowań, w taki sposób, by były bezpieczne dla rowerzystów i pieszych to jedno z zadań firmy, która wygra przetarg. Nz. zmodernizowany przejazd przez ul. Popiełuszki w stronę Błędnika

Niepewne trójmiejskie przejścia dla pieszych. Tu nie czujemy się bezpiecznie >>> [RAPORT] TRASY ROWEROWE W GDAŃSKU (stan na 13 marca 2017 r.)

Sieć tras rowerowych w naszym miescie liczy łącznie 671,1 km. W skład tras rowerowych wchodzą:

•    118,5 km – wydzielone drogi rowerowe
•    17,3 km – ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych
•    30,6 km – chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać)
•    7,3 km – pasy rowerowe w jezdni
•    0,7 km – pasy autobusowo-rowerowe
•    12,3 km – ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych)
•    483,8 km – ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h (odsetek całkowitej długości dróg publicznych to 60,3 %)
•    47,7 km – ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów „pod prąd” (206 ulic)

Dominik Paszliński/www.gdansk.pl/oprac. IB

Oprac. Puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj