– Gram dosyć często, jak się wkręcę, to potrafię grać pół dnia po treningu – mówi Michał Nalepa, piłkarz Arki Gdynia, komentując dla Radia Gdańsk premierę gry FIFA 18. W piątek 29 września w polskich sklepach pojawiła się 25. odsłona serii jednej z najpopularniejszych gier komputerowych na świecie.
Twarzą FIFA 18 jest Cristiano Ronaldo, a wersji polskiej Kamil Glik. Okazuje się, że na premierę czekali nie tylko ci, którzy gole strzelają tylko wirtualnie. Zawodowi piłkarze, gdy już zejdą z murawy, także sięgają po pady.
– Gram dosyć często, jak się wkręcę, to potrafię grać pół dnia po treningu. Często gram razem z Pavelsem Steinborsem dwa na dwa online w jednej drużynie. Idzie nam całkiem dobrze, bo zawsze jesteśmy w rejonach pierwszej i drugiej ligi, czyli najlepszych. Jeśli gramy we dwóch online, to gramy zazwyczaj Manchesterem United, nimi gra nam się najlepiej. Gdy gram sam, to zazwyczaj w Ultimate, gdzie tworzy się samemu drużynę i najczęściej robię taką złożoną z zawodników ligi angielskiej – mówi Michał Nalepa. – Czasami grywam Arką, ale zazwyczaj wtedy, gdy gram jeden na jednego, z którymś ze znajomych.
CO NOWEGO W FIFA 18?
W FIFA 18 na graczy czekają 52 licencjonowane stadiony, w tym cztery nowe. Znaleźć można też wszystkie 20 boisk z Premier League. Do dyspozycji mamy też trzecią ligę niemiecką, reprezentację Islandii i Arabii Saudyjskiej, drużyny narodowe Nowej Zelandii – kobiecą i męską, powróciła też Turecka Superliga Piłkarska. Komentatorami spotkań w polskiej wersji językowej są Dariusz Szpakowski i Jacek Laskowski. W najnowszej wersji gry wprowadzono technologię Real Players Motion. Na przebieg gry mają więc wpływ cechy zawodników – ich predyspozycje fizyczne i styl gry.
KLUBY PIŁKARSKIE KONTRAKTUJĄ GRACZY
FIFA to seria komputerowych gier sportowych wyprodukowanych przez amerykańską firmę Electronic Arts i szyldowanej marką EA Sports. Pierwsza wersja gry została wypuszczona na rynek w grudniu 1993 roku. Od tego czasu sprzedało się 100 milionów kopii kolejnych serii gry. Obecnie poważne kluby piłkarskie kontraktują najlepszych graczy. W 2015 roku zdecydował się na inwestycję w e-sport niemiecki VFL Wolfsburg, który kontraktował czołowego niemieckiego gracza FIFA Benedikta Saltzera. Swoich e-graczy mają AS Roma, Manchester City, Schalke 04 Gelsenkirchen, Valencia CF czy Sporting Lizbona. Wśród polskich klubów inwestujących w e-sport są Legia Warszawa, Wisła Płock i GKS Tychy.
TRANSMISJE TELEWIZYJNE ROZGRYWEK
– Scena e-sportowa to ogromny rynek w Polsce i nic dziwnego, że okazję zwietrzyły również kluby piłkarskie. To świetny marketing. Uwagę trzeba zwrócić na target, czyli przede wszystkim młodych ludzi, do których dociera ta gra, co pozwala na ugruntowywanie marek klubów. E-sportem interesują się telewizje, a transmisje oglądane są przez tysiące osób – mówi Wojciech Luściński z redakcji sportowej Radia Gdańsk.
Kraje takie jak Francja, Holandia czy Rosja mają wirtualne ligi, a czołowe kluby wystawiają swoich reprezentantów, przypomina dziennikarz.
FIFA 18 dostępna jest w wersjach na platformy PC, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, Nintendo Switch. Ceny gry są różne, w zależności od platformy. Najwięcej zapłacą gracze Xbox One i PS4 – 235 zł, najmniej użytkownicy PS3, Xboxa 360 czy PC – 198 zł.