– Terminal kontenerów DCT Gdańsk, który jako jedyny na Bałtyku ma możliwość przyjmowania największych kontenerowców świata, to niezwykle ważny projekt dla polskiej gospodarki – mówił w sobotę w Gdańsku z okazji 10-lecia terminalu wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.
W sobotę w Gdańsku rozmawiano o nowym planie inwestycyjnym i kolejnych etapach rozwoju terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Przyjmuje on ponad czterysta kontenerowców rocznie, w tym ponad sto największych na świecie. Szefostwo DCT Gdańsk ogłosiło inwestycje, które w ciągu 3 lat pochłoną 280 mln zł.
– Dzięki kolejnym inwestycjom stajemy się hubem dla Europy środkowej i wschodniej – mówił wicepremier Mateusz Morawiecki. – To wielkość, która obsłuży nie tylko Polskę. Również Czechy, Słowacja, Węgry i Austria dzięki Polsce zyskają lepszy dostęp do morza. Skracamy odległość między Polską a Chinami wybitnie. Można ze Szczecina do Gdańska jechać przez Kraków, ale po co skoro tutaj możemy obsłużyć całą Europę Środkową, Ukrainę i część Rosji. Chcemy wykorzystać tę ogromną szansę jaka się tu pojawiła.
AŻ 1,5 MLD ZŁ
Wicepremier podkreślił, że dla polskiej gospodarki jest to niezwykle ważny projekt. – Dlatego Polski Fundusz Rozwoju i BGK, uczestniczą finansowo w rozbudowie potencjału przeładunkowego portu w Gdańsku. Łączna suma pieniędzy zainwestowanych przez instytucje rozwojowe to ponad 1,5 mld złotych – powiedział Morawiecki.
– To jeden z wielkich projektów, który ma pomóc polskim, mniejszym i średnim firmom, uczestniczyć w tym wielkim rozwoju globalnej gospodarki. Tutaj jest jedno z serc globalnej gospodarki. Tu właśnie widać, że przejmujemy część handlu z portów Północnej Europy – dodał wicepremier.
ZWIĘKSZONE ZDOLNOŚCI PRZEŁADUNKOWE
DCT Gdańsk jest jedynym na Bałtyku terminalem zdolnym do przyjęcia oceanicznych kontenerowców z Azji. Głębokowodni giganci wpływają do gdańskiego portu dwa razy w tygodniu. Wiceprezes DCT Adam Żołnowski podkreślał, że towary trafiające do i z Azji nie są już przeładowywane w portach Morza Północnego co niesie wymierne korzyści dla budżetu państwa:- Wpływy z tytułu VAT-, ceł i akcyzy wyniosły w zeszłym roku ok. 6 mld zł. To są bardzo potężne środki.
DCT Gdańsk jest największym polskim głębokowodnym terminalem kontenerowym. W 2016 roku przeładował prawie 1,3 mln TEU (TEU – pojemność standardowego kontenera). Pod koniec ubiegłego roku terminal DCT Gdańsk uruchomił nabrzeże T2, podwajając tym samym swoje możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU.
Sebastian Kwiatkowski/mro/PAP/mmt