Czy rzeczywiście myszom odrastają uszy? Magiczna substancja odkryta na Uniwersytecie Gdańskim [POSŁUCHAJ]

syllwia rodziewicz motowidło

Dr Sylwia Rodziewicz-Motowidło przyznaje, że związek odkryty przez jej zespół można uznać za magiczny. Chodzi o substancję, która powoduje odrastanie sporych części ciała. Na razie przeprowadzono eksperymenty na myszach. Czy zwierzętom, a słychać takie plotki, rzeczywiście odrastały uszy? To sprawdzał dziennikarz Radia Gdańsk. Całe uszy to przesada – przyznaje chemiczka z Uniwersytetu Gdańskiego. – Ale ich części to już tak. Okazało się, że po podawaniu naszego preparatu myszom zarastały spore dziury w uszach. Tkanki całkowicie się regenerowały. To można uznać za magiczne. Nie wiadomo jeszcze jaki jest mechanizm działania, ale eksperymenty wyglądają obiecująco. Związek przechodzi obecnie procedurę patentową – tłumaczy.

WYROSNĄ NOWE NOGI?

Czy to oznacza, że w przyszłości powstaną leki, dzięki którym będą nam odrastały nogi lub ręce? Na tak postawione pytanie rozbawiona chemiczka tylko się uśmiecha. Raczej nie ma na to szansy. Człowiek zagubił w drodze ewolucji umiejętność regeneracji całych organów. Organizmy niżej od nas sytuowane w rozwoju taką umiejętność mają. Każdy wie o jaszczurkach i ich odrastających ogonach. Meduzy potrafią całkowicie zregenerować się nawet po stracie połowy swojego ciała. Organizmy wyższe zamieniły tę możliwość na rzecz rozwoju obronnego systemu immunologicznego.

Jest za to szansa na stymulację niektórych rodzajów komórek. Przykład z myszami wskazuje na komórki skóry. Być może preparat odkryty na Uniwersytecie Gdańskim w przyszłości będzie podawany ludziom z rozległymi oparzeniami. Czy skóra będzie się odnawiała? Tego jeszcze nie wiadomo. To wszystko dla chemiczki jest na razie wielką naukową przygodą.

Na zdjęciu Sylwia Rodziewicz-Motowidło.

WSZYSTKO PRZEZ PRZYPADEK?

Co ciekawe, substancja regenerująca mysią skórę została odkryta niejako przypadkowo. Założeniem naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego jest poszukiwanie związków, które będą stymulowały regenerację komórek nerwowych. Naukowcy przebadali kilkadziesiąt związków, które potencjalnie mogą być preparatami leczniczymi dla ludzi po udarach mózgu. Sylwia Rodziewicz-Motowidło kieruje projektem „Farmakologiczne metody stymulacji i regeneracji”. Eksperymenty trwają, naukowcy nie chcą pochopnie chwalić się sukcesami, ale podobno nie tylko „mysia” substancja zachowuje się magicznie.

Posłuchaj rozmowy z Sylwią Rodziewicz-Motowidło.

Audycje emitowaliśmy w cyklu „Pomysłowy Włodzimierz”. To rozmowy pół żartem, pól serio z naukowcami w każdą środę po godzinie 13:00. Prowadzi Włodek Raszkiewicz.

Włodzimierz Raszkiewicz