Rower Metropolitalny nieprzyjazny dla seniorów? Apelują: „My też chcemy aktywnie żyć”. Jest odpowiedź miasta

Nie mają smartfonów ani kart kredytowych, część z nich nie korzysta też z komputera. Gdańscy seniorzy czują się wykluczeni z systemu roweru metropolitalnego. Żeby z niego skorzystać trzeba będzie między innymi zarejestrować się przez internet.

– Z roweru będą mogły korzystać osoby, które mają smartfony z aplikacją mobilną, które mają karty kredytowe oraz te, które posługują się internetem. Oznacza to, że dla wielu seniorów w naszym mieście rower nie będzie dostępny. Chcielibyśmy, żeby była możliwość rejestracji użytkownika bezpośrednio na rowerze lub stacji dokującej. Chcielibyśmy, żeby każda osoba mogła wszystko zrobić samodzielnie, żeby nie było to skomplikowane. Dodatkowo, trzeba zdać sobie sprawę, że jeśli rozładuje się telefon, ktoś zapomni karty, to nie będzie mógł skorzystać z roweru. Nasi seniorzy w śródmieściu nie mają dostępu do autobusu czy tramwaju. A rowerem mogliby się łatwo przedostać kilka ulic dalej. Jest jeszcze czas na wprowadzenie zmian do końca przyszłego tygodnia, kiedy będzie kończyć się postępowanie przetargowe. Inwestor może wprowadzić zmiany w zapisach – mówi Leszek Pochroń-Frankowski, przewodniczący rady dzielnicy Śródmieście.

„SENIORA SIĘ OMINĘŁO”

– Róbcie coś dla nas. Seniora się ominęło. My jesteśmy aktywni i aktywnie chcemy żyć w centrum – mówi Helena Turk z Klubu Seniora Motława. – Warto pomyśleć nad innym systemem rejestracji, może część peselu. Jeśli ukradną mi torebkę, to rowerem z Sopotu mogłabym dojechać, a w pociągu mandat zapłacę – mówi Anna Stawska, radna dzielnicy.

– Może trzeba wprowadzić proste karty z chipem, które otwierałyby nam rower – dodaje inna mieszkanka.

– Będziemy mogli wypożyczyć rower nie tylko za pomocą smartfona, ale także karty bezstykowej, czyli Karty Mieszkańca, karty bankomatowej czy kredytowej oraz innych, które będą to umożliwiały. Takim identyfikatorem może być też bilet miejski czy karta biblioteczna. Proces rejestracji przez internet jest konieczny. Osoba na początku musi zostać zidentyfikowana. Każda osoba, która będzie miała z tym kłopot, będzie mogła zgłosić się po pomoc do pracowników Centrum Kontaktu. Potem użytkowanie będzie bardzo proste. Podchodzimy do roweru, przytykamy do niego na przykład Kartę Mieszkańca, a na końcu podróży zamykamy tylko blokadę. Ponadto chcemy, by dużo rowerów w systemie miało wspomaganie elektryczne, by właśnie seniorom łatwiej się z nich korzystało – wyjaśnia Grzegorz Krajewski z urzędu miasta Gdańska, reprezentujący komisję przetargową.

 

Joanna Stankiewicz/jK

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj