Zabezpieczenia nie wytrzymały i na Biskupiej w Gdańsku osunęła się skarpa. Są już wyniki ekspertyzy

Zły stan murów oporowych, dostająca się do nich woda oraz przejeżdżający ciężki sprzęt – to główne przyczyny osunięcia się skarpy na ulicy Biskupiej w Gdańsku. Tak wykazała ekspertyza. Do zdarzenia doszło 13 marca, kiedy pękły zabezpieczenia i na kamienice przy ulicy Na Stoku osunęła się część zbocza.

Mieszkańcy twierdzą, że o zagrożeniu informowali miasto wiele razy, składali pisma, w których pisali, że mur oporowy jest nadwyrężony i pęka. Mimo to 40-tonowy transport jeździł. Dodatkowo zgłaszali, że na ulicy Biskupiej nie ma studzienek i żadnych odpływów. Woda opadowa wsiąkała więc w ziemię, bruk i skarpę. Mieszkańcy każdego dnia boją się o swoje bezpieczeństwo.

SPECJALIŚCI: SKARPA NIE ZAGRAŻA BUDYNKOM

Specjaliści stwierdzili, że istniejąca skarpa nie zagraża budynkom, ale konieczna jest awaryjna i natychmiastowa naprawa. Wkrótce ma zostać rozstrzygnięty przetarg na zabezpieczenie skarpy i wykonanie murów oporowych. Prace mają zostać wykonane do końca czerwca.

CZĘŚCIOWO PRZYWRÓCONO RUCH

– Na Biskupiej częściowo przywrócony został ruch samochodów z ograniczeniem prędkości do 30 kilometrów na godzinę i tonażu do 2 i pół tony. Zdemontowano krawężnik, aby wjeżdżające i zjeżdżające z niego pojazdy nie powodowały dodatkowych drgań. Na wskazane budynki założono urządzenia pomiarowe. Zainstalowano też kamerę rejestrująca pojazdy łamiące obowiązujące tam przepisy. Wydział Ruchu Drogowego KMP na naszą prośbę monitoruje przestrzeganie przepisów prawa poprzez wzmożone kontrole tego rejonu. O każdym zgłoszonym przez mieszkańców naruszeniu zakazu informowaliśmy policję i upominaliśmy sami właścicieli pojazdów – informuje rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni Magdalena Kiljan.

Ulica Biskupia zostanie wyremontowana w latach 2019-2020 w ramach rewitalizacji Biskupiej Górki.

Wyciąg z ekspertyzy geotechnicznej:

Stan muru oporowego i skarpy:

Ceglano-betonowe ściany oporowe, straciły swoją wytrzymałość, a efektem tego stało się odspojenie poszczególnych elementów. Stan awarii wystąpił na najniższym poziomie zabudowy zbocza na skutek parcia lodu.

Bezpośredniej awarii uległa ściana ceglana, położona najniżej, podtrzymująca pierwszy taras. Większość pęknięć ścian nastąpiła na skutek odkształceń związanych z przemarzaniem i parciem gruntu i lodu. Ściana była dobudowana do istniejącego muru ceglanego i związana jedynie wspólnym oczepem.

Stwierdzono, że niezbędne jest natychmiastowe przystąpienie do prac zabezpieczających uskok naziomu bezpośrednio przylegający do ulicy oraz w drugiej kolejności ściany oporowe podtrzymujące skarpę. Zaprawa o małej wytrzymałości wykazująca duży stopień korozji.

Na całości konstrukcji przypór ściany górnej występują szczeliny poziome dzielące masyw przybór na bloki. Bloki te nie są powiązane ze sobą. W obecnym stanie ściana ta ma bardzo małą zdolność przenoszenia obciążeń gruntu.

Wnioski geotechniczne:

– na badanym terenie nie ma warunków do powstania zjawisk osuwiskowych strukturalnych,- na zakłócenia naturalnej stabilizacji strefy skokowej ujemny wpływ ma zabudowa, tarasowanie ciągów ulicznych i wykonanie sieci uzbrojenia podziemnego,- w okresie po długotrwałych opadach mogą się pojawić wycieki wód, a nawet małe źródełka w obrębie stoku,- wody które spowodowały powstanie soczewy lodowej za murem są wynikiem spływu powierzchniowego z ulicy Biskupiej

Przyczyny awarii:

– stan ściany oporowej oceniany jest na bliski utraty stateczności na skutek defragmentacji ścian,- zły stan techniczny obiektu w tym degradację istniejącego systemu drenażowego, przelewanie wody przez krawędź parapetu ściany oporowej i podpiętrzenie wody zaskórnej za dolnymi murami oporowymi, spływy wód powierzchniowych,- przeciążenia korony nasypu spowodowane ruchem ciężkich pojazdów (konstrukcja ul. Biskupiej nie jest dostosowana do ruchu ulicznego o masie przekraczającej 4,5 t)

Wnioski końcowe:

– Istniejąca skarpa nie zagraża posadowieniu istniejących budynków, zagrożenie stanowi bryła gruntu, która może ulec zsuwowi powierzchniowemu,- Przed rozpoczęciem prac projektowych należy wykonać inwentaryzację istniejących uszkodzeń ściany,- Zaleca się rozpoczęcie prac naprawczych w procedurze awaryjnej,- W okresie umocnień zostanie dopuszczony ruch dla pojedynczych pojazdów (poruszających się z prędkością 15 km/h o maksymalnej masie do 2,5 t) na pasie o szerokości 3,5 m w odległości 4 m od krawędzi wewnętrznej.

Joanna Stankiewicz/mar
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj