Będzie elektryfikacja linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Powstanie także nowy przystanek w Gdańsku przy ulicy Firoga. Podpisano umowę na przekazanie na ten cel prawie 62 milionów złotych unijnego dofinansowania.
Jak podkreśla wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski, inwestycja zbiegnie się w czasie z elektryfikacją dawnej magistrali węglowej, czyli linii z Gdyni przez Kościerzynę do Bydgoszczy.
– Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie – wyjaśnia Świlski. – Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP do elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt już przygotowują, wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie. Dzięki temu od 2023 z Kościerzyny i Kartuz można będzie dojechać pociągiem do Trójmiasta jeszcze szybciej i wygodniej niż obecnie – dodaje wicemarszałek.
DUŻE UNIJNE DOFINANSOWANIE
– Staraliśmy się o 85-procentowe dofinansowanie z UE i tyle otrzymaliśmy – mówi Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. – Już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2017 roku przejechało ponad 3 miliony pasażerów – dodaje marszałek.
Fot. materiały prasowe
GDAŃSK FIROGA
Przy okazji elektryfikacji PKM wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. – Już w 2011 roku przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM S.A. – Rejon ten rozwija się już tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona – dodaje.
Pierwsze dwa z pięciu planowanych do zakupu pociągów mają zostać zamówione już w przyszłym roku. Elektryfikacja i budowa nowego przystanku powinny potrwać do 2023 roku.
sp/mich