Duże ułatwienie dla świeżo upieczonych rodziców. Od piątku zarejestrują narodziny dziecka przez internet

Zgłoszenie narodzin dziecka od piątku możliwe jest nie tylko osobiście, podczas wizyty w urzędzie, ale także za pośrednictwem internetu. Aby skorzystać z tej opcji, trzeba mieć aktualny Profil Zaufany. Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od chwili wystawienia karty urodzenia.

Jak przekonuje Ministerstwo Cyfryzacji, które było inicjatorem wprowadzenia tej możliwości, takie rozwiązanie jest łatwe i szybkie. Po wejściu na stronę www.obywatel.gov.pl, rodzic musi wybrać usługę, z której chce skorzystać. Po zalogowaniu system poprosi o potwierdzenie, że jesteś rodzicem dziecka, a następnie – o zweryfikowanie danych.

REJESTRACJA

Potem nastąpi rejestracja. System zapyta m.in. o nazwę szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz o wybrane imię dziecka. Aby ułatwić weryfikację danych, trzeba podać numer aktu małżeństwa lub urodzenia, jeśli rodzice nie są w związku małżeńskim. Potem należy wpisać adres, pod którym chce się zameldować dziecko, a następnie wybrać sposób odebrania dokumentów. Do wyboru jest skrzynka na ePUAP, odbiór osobisty lub tradycyjna przesyłka pocztą.

WIELE ZMIAN

Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym). Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim rodzic otrzyma powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu. Ministerstwo Cyfryzacji wskazuje, że to nie jedyne zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać, a które dotyczą rodziców.

WADLIWE PRZEPISY

Resort zauważa, że w funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami, bo gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. MC podnosi, że utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 Plus.

ZMIANY, KTÓRE UŁATWIĄ

Ministerstwo przygotowało więc zmiany dotyczące m.in. jednoznacznego powiązania danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja). Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. Ten przepis ma wejść w życie od grudnia.

Inną zmianą będzie szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL. Od maja 2019 r. organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi.

PAP/pOr

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj