Kazamaty Bastionu Wiebego i Baszta Nowa, odkryte podczas prac przy budowie nowego wiaduktu na Biskupiej Górce, zostaną zachowane i wyeksponowane. Sam wiadukt się nie zmieni, ale zmniejszy się liczba miejsc parkingowych oraz układ niektórych ulic. Prace przy budowie wiaduktu na Biskupiej Górce rozpoczęły się wiosną. Już w pierwszym etapie tych robót udało się odsłonić kazamaty bastionu pochodzącego z XVII wieku oraz fragmenty pochodzącej ze średniowiecza Baszty Nowej. Jednak od samego początku nikt nie miał pewności, że znaleziska zostaną zachowane i wyeksponowane w przyszłości. Na początku czerwca wiceprezydent Gdańska ds. gospodarczych Aleksandra Dulkiewicz zapowiadała, że miastu zależy na na dziedzictwie historycznym Gdańska oraz że wspólnie z służbami konserwatorskimi będą starali się wypracować optymalne rozwiązanie.
– Znalezione obiekty zostaną zachowane i wyeksponowane tak, by każdy mógł zobaczyć fragment historii naszego miasta – mówił Paweł Adamowicz prezydent Gdańska.
WYJĄTKOWE ODKRYCIE
Pozostałości Bastionu Wiebego, który wybudowano na początku XVII wieku, odkopano na terenie budowy naprzeciwko Urzędu Marszałkowskiego. To, co widać, to fragment kazamaty, która stanowiła element obronny. W XIX wieku, na krótko przed rozbiórką, częściowo odrestaurowano znajdujące się w niej pomieszczenia. Murowane relikty, które odkryto, widoczne są od wewnątrz nasypu. Nie były widoczne na powierzchni w czasie swojego funkcjonowania, tylko ukryte pod ogromną masą ziemi.
Kilkadziesiąt metrów dalej odnaleziono fragmenty dawnej Baszty Nowej. To dzieło późnogotyckie z ostatnich dekad XV wieku. Był to element fortyfikacji Starego Przedmieścia, który stanowił ostatnią basztę z ciągu zachodniej części fortyfikacji. Baszta jest obecnie mocno zniszczona. W latach 40. XVII wieku, kiedy rozbudowywano bastion, Baszta Nowa została całkowicie zasypana.
ŻEBY ZACHOWAĆ BASTION, ZMIENIONO PROJEKT
Aby móc zachować znaleziska archeologiczne, konieczne było wprowadzenie zmian do projektu. Zlecono opracowanie koncepcji umożliwiającej budowę wiaduktu i parkingu na Biskupiej Górce z uwzględnieniem zaleceń konserwatorskich dotyczących historycznych reliktów.
Opracowana koncepcja parkingu zakłada pozostawienie w niezmienionym kształcie bryły obiektu. Pierwotny projekt zakładał budowę parkingu, który będzie mieścił około 475 samochodów. Po wprowadzonych zmianach, liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o około 100.
ZMIANA UKŁADU DROGI
Odkryta Baszta Nowa narzuca również zmiany w projekcie ul. Nowe Podwale Grodzkie. Docelowy układ drogowy zostanie przesunięty, by umożliwić jej wyeksponowanie. – Odkrycie na budowie kazamatów i baszty spowolniło tempo prac. Wspólnie z wykonawcą pracujemy nad tym, by inwestycja mogła zakończyć się jak najszybciej. Wprowadzone zmiany nie wpłynęły natomiast na koszt inwestycji – podkreśla Aleksandra Dulkiewicz.
Prace przy budowie wiaduktu Biskupia Górka rozpoczęły się w marcu 2018 roku. W ramach inwestycji istniejący wiadukt zostanie rozebrany, zbudowane zostaną nowe wiadukty w ciągu ulicy Trakt Św. Wojciecha. Powstanie też nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Koszt inwestycji to ponad 143 mln zł. Na przebudowę wiaduktu Miasto Gdańsk pozyskało dofinansowanie unijne w wysokości ok. 113,9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jacek Klejment