„Rozbierają drogi rowerowe i nielegalnie skracają szerokość chodników”. Przedstawiciele Rowerowej Metropolii zarzucają władzom Gdańska łamanie prawa przy przebudowach publicznej sieci drogowej. Chodzi o miejsca włączone w tereny inwestycji deweloperskich.
Jak mówi Roger Jackowski z Kampanii Rowerowa Metropolia, jednym z przykładów jest ścieżka rowerowa na ul. Rakoczego. Trasa została zlikwidowana przez wykonawców wjazdu na osiedle, które przy niej powstaje.
– W pierwszej chwili uznaliśmy to za pomyłkę. Ta droga powstała 3 lata temu i była jedną z lepszych inwestycji wykonanych w Gdańsku w ostatnich latach. Fragment drogi rowerowej i chodnika został zlikwidowany tylko po to, żeby zapewnić deweloperowi możliwość budowy osobnego pasa do jego inwestycji – mówił Roger Jackowski.
NARUSZONY OKRES TRWAŁOŚCI?
Okazuje się, że ścieżka rowerowa powstała dzięki środkom unijnym w ramach projektu „Rozwój komunikacji rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013”. Zgodnie z przepisami, co najmniej do grudnia 2018 roku była objęta tzw. okresem trwałości projektu. Oznacza to, że w razie modyfikacji drogi przed upływem tego okresu, dotacja, którą wykorzystano do jej budowy musiałaby zostać zwrócona. Chodzi o kwotę około 26 mln zł.
ZWĘŻANE CHODNIKI
To nie jedyny przypadek, o którym wspominają przedstawiciele Rowerowej Metropolii. Ich zdaniem, wiele chodników w Gdańsku nie spełnia norm przewidzianych w przepisach prawa. Chodzi o chodnik przy ul. Rakoczego, chodnik, który jest jednocześnie przystankiem przy Forum Gdańsk oraz drogi dla pieszych przy ul. Uphagena.
– Te wszystkie chodniki zostały zwężone poniżej norm przewidzianych w prawie. W świetle przepisów minimalna szerokość chodnika musi wynosić minimum 2 metry. Na ul. Rakoczego chodnik ma 170 cm szerokości, przy Forum Gdańsk 150 cm, a przy Lidlu na Uphagena nawet 120 cm! Jest to jawne łamanie prawa – dodał Roger Jackowski.
BĘDĄ WNIOSKI
Zdaniem przedstawicieli Rowerowej Metropolii w Gdańsku dochodzi „skandalicznych” przypadków dewastacji publicznej infrastruktury ulicznej. W związku z tym Rowerowa Metropolia planuje najbliższych dniach złożyć wnioski do Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz do instytucji monitorujących trwałość projektów unijnych.
Całą prezentację Kampanii Rowerowa Metropolia możecie przeczytać poniżej.
mkul