Pierwsze zeroemisyjne autobusy elektryczne zostaną wprowadzone do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Ekologiczne pojazdy dojadą wszędzie tam, gdzie nie sięga sieć trakcyjna trolejbusów.
Miasto jest już gotowe na pierwszy formalny krok, który umożliwi wprowadzenie elektrobusów na ulice. Wybrano też wstępnie rozwiązania technologiczne.
CICHY I EKOLOGICZNY TRANSPORT
– Rozszerzamy naszą ofertę komunikacyjną o linie obsługiwane elektrobusami przede wszystkim po to, żeby zapewnić cichy, ekologiczny i komfortowy transport naszym mieszkańcom. Mamy na uwadze również to, że takie obowiązki nakłada na nas ustawa o elektromobilności – wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki – wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
– Istotne jest to, że w formule, którą wybraliśmy będziemy mogli zapewnić transport także do tych części miasta, które nie są wyposażone w trakcję trolejbusową, a jednocześnie wymagania terenowe wynikające z różnicy wysokości powodują technologiczne trudności – dodaje.
BARDZO BEZPIECZNE ŁADOWANIE
– Wybraliśmy rozwiązanie z ładowaniem na końcowych postojach, tzw. pętlach z pantografowymi stacjami, które jest bardzo bezpieczne. Ogranicza ryzyko związane z wcześniejszym rozładowaniem się baterii, pozostawia miejsce dla pasażerów i cechuje się wysoką ekonomicznością. Największym kosztem elektrobusu jest bateria, a dzięki temu sposobowi ładowania możemy ograniczać ilość kupowanych baterii, nie oszczędzając przy tym na jakości transportu – podkreśla wiceprezydent Gruszecka-Spychała.
DROBNE ZMIANY W TRASACH
Zanim elektryczne autobusy trafią do Gdyni, najpierw konieczne będzie dostosowanie części z już istniejących linii do nowych możliwości. Od 1 grudnia pojawią się drobne zmiany w trasach autobusów.
CO SIĘ ZMIENI?
Zmianie ulegną trasy linii 119, 190 i 282, linię 137 zastąpią kursy linii 190 na nowej trasie, zreorganizowana będzie obsługa Dworca Morskiego i Domu Marynarza, a linia 119 zacznie kursować także w soboty. Z początkiem grudnia do nowej sytuacji dostosują się też rozkłady linii 160, 170 i 194, a więcej kursów trolejbusów linii 31 pojedzie do ERGO Areny przy wykorzystaniu baterii.
Zmiany dadzą możliwość zbierania szczegółowych danych, które posłużą za test rozwiązania w gdyńskich warunkach. Do elektryfikacji w pierwszym etapie zostały wybrane linie 128, 133, 150, 190 i 282 oraz N40 i N94.
Szczegółowa lista zmian obowiązujących od 1 grudnia 2018:
Zmiana trasy linii 119:
Wprowadzona zostaje nowa trasa linii 119. Zaplanowano kursowanie autobusów tej linii jak dotychczas do Dworca Morskiego, ale od centrum Gdyni ulicami Portową, Wendy i Chrzanowskiego, zamiast Wiśniewskiego i Polską.
Od przystanku „Armii Krajowej 01” do przystanku „Dworzec Morski – Muzeum Emigracji 03” obowiązują dotychczasowe przystanki linii 137:
„Plac Kaszubski 03”
„Portowa 01”
„Chrzanowskiego – Przychodnia 01”
„Chrzanowskiego 01” (na żądanie)
W kierunku z Dworca Morskiego obowiązują przystanki:
„Dworzec Morski – Muzeum Emigracji 01”
„Chrzanowskiego – Przychodnia 02”
„Urząd Morski 02”
„Plac Kaszubski – Jana z Kolna 02”
„Gdynia Dworzec Gł. PKP – Hala 02”
Dalsza trasa, od przystanku „Gdynia Dworzec Gł. PKP – Hala 01” przy ul. Wójta Radtkego do Wzgórza Św. Maksymiliana nie zmienia się.
W nowym rozkładzie jazdy linia 119 funkcjonuje w szerszym zakresie czasowym niż obecnie – od godz. 6:30 do 18 w dni powszednie i w godz. 9-16 w soboty.
Zmiana trasy linii 190:
Nowa trasa linii 190, zamiast do/z Dworca Gł. PKP, prowadzi do/z pl. Kaszubskiego – przez Dworzec Gł. PKP, ulicami: Władysława IV, 10 Lutego, Dworcową i Wójta Radtkego, natomiast w przeciwnym kierunku – ulicami: Jana z Kolna, pl. Konstytucji, Dworcową i dalej dotychczasową trasą do Witomina.
Na nowym odcinku trasy do pl. Kaszubskiego obowiązują przystanki:
„Armii Krajowej 03”
„3 Maja 02” przy ul. 10 Lutego
„Gdynia Dworzec Gł. PKP – Hala 03” przy ul. Wójta Radtkego
„Plac Kaszubski 03” przy ul. Wójta Radtkego
a w kierunku powrotnym:
„Plac Kaszubski – Jana z Kolna 02” przy ul. Jana z Kolna
„Gdynia Dworzec Gł. PKP – Hala 06” przy ul. Jana z Kolna
Wszystkie kursy zaplanowano do/z pętli Witomino Leśniczówka. Niektóre z nich skierowano przez Stare Witomino – ulicami: Stawną, Polną i Długą.
Dotychczasowe kursy linii 137 zostają włączone do rozkładu jazdy linii 190 – funkcjonującej na nowej trasie i z większą częstotliwością – ze względu na obsługę cmentarza, w porze międzyszczytowej co 10 minut.
Zmiana trasy linii 282:
W nowym rozkładzie jazdy linii 282 autobusy kursują do/z Domu Marynarza, zamiast do/z Węzła F. Cegielskiej. Zmienia się także trasa linii 282 w Śródmieściu – tylko w kierunku Domu Marynarza. Nowa trasa od przystanku „Węzeł Ofiar Grudnia ’70 01” prowadzi ul. Janka Wiśniewskiego i przez pl. Konstytucji (z zajazdem na plac przy Dworcu PKP) i dalej obecną trasą linii 128 – ulicami: Wójta Radtkego, 3 Maja, Armii Krajowej, Władysława IV, Świętojańską i al. Piłsudskiego.
Na nowej trasie w kierunku Domu Marynarza obowiązują przystanki:
„Gdynia Dworzec Gł. PKP 03” na placu Konstytucji
„Gdynia Dworzec Gł. PKP – Hala 01” przy ul. Wójta Radtkego
„Starowiejska 02” przy ul. 3 Maja
„Armii Krajowej 02” przy ul. Władysława IV (zmiana stanowiska)
„Kilińskiego 02” przy ul. Władysława IV
„Wzgórze Św. Maksymiliana SKM 04” przy ul. Władysława IV
„Urząd Miasta – Świętojańska 01” przy ul. Świętojańskiej
„Dom Marynarza 05” (przystanek końcowy)
a w kierunku z Domu Marynarza (na Obłuże i Oksywie):
„Dom Marynarza 03”
„Piłsudskiego 02”
Od Wzgórza Św. Maksymiliana SKM w kierunku Pogórza Górnego obowiązuje dotychczasowa trasa.
Zmiany w obsłudze Dworca Morskiego
Prawie wszystkie kursy linii 133 w dni powszednie kieruje się do/z Dworca Morskiego. Tym samym kursy linii 160 wykonywane w czasie popołudniowego szczytu przewozowego do/z Dworca Morskiego zaplanowano do/z Gdyni Dworca Gł. PKP.
Obsługę Dworca Morskiego od strony ulic Polskiej i Janka Wiśniewskiego zapewnia linia 133 i – w czasie porannego szczytu przewozowego – także linia 147, natomiast od strony ul. Wendy – linia 119.
Zmiany w obsłudze Domu Marynarza
Ze względu na wprowadzenie linii 282 na pętlę przy Domu Marynarza, zajazdy autobusów linii 133 na tę pętlę zaplanowano tylko w niedziele i święta – w godzinach 9-19.
Pozostałe zmiany
Linia 31:
Wszystkie kursy tej linii łączące Gdynię z Sopotem, kieruje się do/z Ergo Areny.
Częstotliwość kursowania trolejbusów z Gdyni do granicy Sopotu z Gdańskiem w nowym rozkładzie jazdy podwaja się i wynosi 30 minut.
Linia 160:
W dni powszednie uruchamia się dodatkowy kurs z Chwarzna Sokółki o godz. 16:49
Linia 170:
W niedziele i święta uruchamia się dodatkowy kurs z Pogórza Dolnego o godz. 14:27
Linia 194:
We wszystkie dni tygodnia zmienia się godziny odjazdów w godzinach wieczornych, w tym także kursów do Suchego Dworu.
Dodatkowo zmienią się godziny odjazdów w niedziele i święta.
Linia 740:
W niedziele i święta uruchamia się dodatkowy kurs z Kaczych Buków o godz. 10:04