Zdemontowano kilkumetrowy fragment stalowej konstrukcji Mostu Tczewskiego. To kolejny etap prac związanych z docelową odbudową mostu w jego historycznym kształcie.
Prace na moście w Tczewie wkraczają w kolejną fazę. W piątek rozpoczął się demontaż 7-metrowego fragmentu stalowego przęsła. W poniedziałek wykonawcy udało się ściągnąć dolną część konstrukcji. – Górna część przęsła ważyła 28 ton. Dolna była zdecydowanie cięższa. Co więcej, za pomocą łożysk łączyła się z żelbetowym przyczółkiem. Konstrukcja była zakleszczona, mieliśmy problemy z jej oderwaniem, ale z wykorzystaniem drugiego dźwigu udało nam się to zrobić – mówi Daniel Łakomiec, kierownik robót mostowych.
URZĄD ZAROBI NA STALI 2 MLN ZŁ
Wcześniej wykonawca prac odciążył konstrukcję mostu. Z dwóch powojennych przęseł usunięto drewniane chodniki i nawierzchnię jezdni. Na brzegu Wisły powstaje już suwnica, która będzie wykorzystywana w dalszych etapach rozbiórki mostu. – Suwnicę zamontujemy na szynach. W miarę postępu prac będzie przesuwana w kierunku Lisewa Malborskiego. Nasi pracownicy będą mogli odcinać z niej te części mostu, które są najwyżej. Fragmenty przęseł o masie 20 ton będą odcinane jak kromki chleba. Barkami będą transportowane na teren dawnej stoczni rzecznej – tłumaczy Daniel Łakomiec.
Jeszcze w lutym Starostwo Powiatowe w Tczewie, które jest właścicielem mostu, wystawi na sprzedaż zdemontowane fragmenty stalowych przęseł. Urząd może zarobić na nich około 2 mln złotych. Pieniądze te będą przeznaczone na trwający etap odbudowy mostu.
PRACE DO 2020 ROKU
Drugi etap odbudowy tczewskiego mostu rozpoczął się w sierpniu ubiegłego roku. Wykonawca ma za zadanie usunąć dwa powojenne przęsła, które w przyszłości mają być zastąpione konstrukcją podobną do tej oryginalnej z XIX wieku. Oprócz tego wykonawca wyremontuje jeden z filarów i odbuduje zachodni przyczółek mostu. Termin zakończenia prac to 20 stycznia 2020 roku. Niewykluczone jednak, że trwający właśnie etap remontu zakończy się jeszcze w tym roku. Inwestycja kosztuje ponad 35 mln złotych. Nie wiadomo, kiedy zakończy się cała odbudowa mostu. Przeprawa jest zamknięta dla ruchu samochodowego od 2011 roku.
Posłuchaj materiału naszego reportera:
Wojciech Stobba/mm