Gdańscy urzędnicy sprawdzą, jak zwiększyć bezpieczeństwo wokół gdańskich szkół. „Musimy działać wielokierunkowo”

Dojście i dojazd do szkół mają być bezpieczniejsze i wygodniejsze. Gdańscy urzędnicy szukają sposobów na poprawę wokół placówek. W dziesięciu szkołach rozpoczyna się audyt, który ma doprowadzić do zmian na lepsze w ich otoczeniu.

– Kontrola będzie składała się z ankiet i wizji w terenie – zapowiada wiceprezydent Piotr Grzelak. – Będzie obejmować pytania o zachowania uczniów. W jaki sposób dojeżdżają do szkoły? Co powoduje, że tak docierają? Czy są rozwiązania, które mogą zmienić ich zachowania? Zależy nam też na tym, byśmy nie podwozili naszych dzieci pod drzwi szkoły. Taki system funkcjonuje w jednym z włoskich miasteczek, gdzie przy jednej ze szkół rodzice sami zamykają ruch między 7:50 a 8:05 – tłumaczył wiceprezydent Gdańska.

– Możliwych zmian jest wiele – mówi podkomisarz Zbigniew Korytnicki z gdańskiej drogówki. – To może być jedna dodatkowa latarnia lub brakujący fragment chodnika, by dzieci nie skracały sobie drogi – dodał policjant.

WIELOKIERUNKOWE DZIAŁANIE

– Musimy działać wielokierunkowo. To nie jest tak, że chcemy wyeliminować podwożenie dzieci, bo wiemy, jakie jest życie. Jednak chcemy promować takie postawy, także przez przykład nas, dorosłych – podsumowała pełniąca funkcję prezydenta Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz.

NA PIERWSZY OGIEŃ PODSTAWÓWKI

W akcji jako pierwsze wezmą udział podstawówki nr 12 w Ujeścisku, 19 na Oruni, 42 na Suchaninie, 45 we Wrzeszczu, 62 na Krakowcu, 67 Śródmieściu, 79 na Przymorzu, 83 w Kokoszkach, a także Pozytywna Szkoła Podstawowa i Morska Szkoła Podstawowa.

SKŁAD AUDYTORÓW

W skład zespołu audytorów wchodzą przedstawiciele: Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Miejskiej Policji w Gdańsku, Straży Miejskiej w Gdańsku, Politechniki Gdańskiej z Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Biura Rozwoju Gdańska, Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Raport ma być gotowy do czerwca. Pilotaż jest finansowany z europejskiego projektu School Chance.

Sebastian Kwiatkowski/mkul

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj