Oddanie do użytku rowerów Mevo, remont ścieżki rowerowej przy sopockich alejkach, rozbudowa istniejących tras i rozszerzenie strefy uspokojonego ruchu – to zmiany, których doczekają się rowerzyści w Sopocie. – Sopot jest miastem, w którym rowerem można dojechać wszędzie i bardzo szybko. Mamy największy w Polsce wskaźnik dróg rowerowych względem pozostałych ulic, aż 30 procent – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Znaczenie ma też fakt, że rower jest ekologiczny, przyjazny środowisku.
Stąd nasza troska o utrzymanie w dobrym stanie istniejącej infrastruktury i budowę nowej, ale również o zmianę przyzwyczajeń sopocian. Celem jest zrównoważenie transportu, a co za tym idzie poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie życia rowerzystom i pieszym – dodaje wiceprezydent Skwierawski.
DROGA ROWEROWA PRZY UL. WEJHEROWSKIEJ
Wraz z wiosną ruszają prace przy budowie i remontach sopockich dróg rowerowych. Asfaltem pokryty został odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Wejherowskiej. Ten brakujący odcinek o długości 525 m połączył drogi rowerowe wzdłuż al. Niepodległości i Obodrzyców. Trwa przetarg na wykonawcę drugiego etapu prac. Będzie to budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Wejherowskiej do SKM Kamienny Potok, a następnie wzdłuż ul. Wejherowskiej do al. Niepodległości, co ostatecznie domknie układ dróg rowerowych w tej części Sopotu. Ścieżka połączy Brodwino i Kamienny Potok z al. Niepodległości.
Prace te są elementem projektu „Budowa węzła integracyjnego Sopot Kamienny Potok wraz z trasami dojazdowymi” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
MIĘDZYNARODOWA TRASA ROWEROWA R-10
W kwietniu rusza także jedna z bardziej spektakularnych inwestycji rowerowych Sopotu – przebudowa alejki nadmorskiej w ramach projektu budowy europejskiego szlaku rowerowego R-10. Przed wakacjami, do 15 czerwca, droga zostanie przebudowana na odcinku od granicy z Gdańskiem do ul. Na Wydmach. Przebudowa pozostałego odcinka, od ul. Na Wydmach do mola, ruszy po wakacjach. W ramach inwestycji wykonane zostaną również 3 miejsca wypoczynkowe dla rowerzystów z parkingiem dla łącznie 80 rowerów. Inwestycja ta będzie się wiązała niewątpliwie z utrudnieniami w ruchu rowerowym na tych odcinkach. Na czas prowadzenia prac przewidziano objazd umożliwiający bezpieczne ominięcie placu budowy. Objazd uruchomiony zostanie 10 kwietnia.
Prace te są elementem projektu „Pomorskie trasy rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9 – odcinek Sopot” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
KONTRARUCH ROWEROWY I STREFY „TEMPO 30”
Strefa uspokojonego ruchu „tempo 30” obejmuje już niemal cały kurort. Jedynie na trzech sopockich ulicach dopuszczona jest wyższa prędkość maksymalna, a są to: al. Niepodległości, ul. Malczewskiego i ul. Armii Krajowej. Przy okazji budowy rond Wejherowska/Kraszewskiego i Wejherowska/Obodrzyców pojawiła się inicjatywa rozszerzenia strefy „tempo 30” o ulice: Wejherowską i Obodrzyców. Strefa „tempo 30” obejmie również ul. Łokietka od Drogi Zielonej do ul. Polnej oraz Polną od Łokietka do ul. Bitwy pod Płowcami.
Jeszcze przed wakacjami na 33 ulicach dolnego Sopotu dopuszczony zostanie kontraruch rowerowy, czyli możliwość poruszania się rowerów pod prąd ulicami jednokierunkowymi. Wprowadzony kilka lat temu pilotaż w górnym Sopocie, jak również doświadczenia innych miast pokazują, iż jest to rozwiązanie wygodne i bezpieczne.
ROWER METROPOLITALNY MEVO
Rowery Mevo pojawią się na ulicach Sopotu i pozostałych uczestniczących w projekcie gmin już 26 marca. Projekt wchodzi tym samym w kolejny etap realizacji, który zakłada, że w gminach uczestniczących, na początek pojawi się 30 proc. docelowej liczby jednośladów (1224 szt.) oraz cała infrastruktura postojowa i zaplecze teleinformatyczne. W sumie w całym systemie będzie funkcjonować 4080 rowerów. Na terenie Sopotu, który jest trzecim największym udziałowcem projektu Roweru Metropolitalnego, ostatecznie pojawi się 170 wspomaganych elektrycznie jednośladów i 26 stacji postojowych.
– Flota rowerów Mevo będzie się w całości składać z rowerów IV generacji wspomaganych elektrycznie. Wnioskowaliśmy o takie rozwiązanie, bo to bardzo ważne z punktu widzenia użytkowników w Sopocie – wyjaśnia Marcin Skwierawski. – Wynika to ze specyfiki miasta i ukształtowania terenu, a także wymagań osób starszych, chętnych do korzystania z roweru miejskiego.
Wszystkie rowery będą wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. Wypożyczyć rower będzie można z pomocą aplikacji mobilnej, karty zbliżeniowej lub Biura Obsługi Klienta. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie przekroczy 10 zł.
Oprac. puch