Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się rozbudowa i elektryfikacja linii kolejowej w zachodniej części gdyńskiego portu. W piątek Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z wykonawcą wartej 65 milionów złotych inwestycji. W uroczystości udział wzięli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Inwestycja ma znacząco poprawić dostępność kolejową do portu, w tym do terminala kontenerowego BCT. To poniekąd realizacja hasła „Tiry na tory” odciążającego układ drogowy w rejonie Morskiego Portu Gdynia. Elektryfikacja linii kolejowej w jego zachodniej części i dobudowanie nowego, siódmego toru, pozwoli też przyspieszyć proces załadunku i rozładunku towarów.
KOLEJ USPRAWNI DALSZY ROZWÓJ
– To inwestycja, którą bezwzględnie musimy zrealizować, aby móc się dalej rozwijać – mówi Adam Meller, prezes ZMPG. – Jeśli chcemy nadal zwiększać nasze możliwości przeładunkowe, konieczne jest poprawienie dostępności do portu od strony lądowej. W tej chwili bowiem, przy obecnej infrastrukturze, doszliśmy już niemal do ściany. A właśnie w dostępie drogowym i kolejowym do portu są największe rezerwy.
Obecny przy podpisaniu umowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że prowadzone są rozmowy i trwają prace nad sposobem likwidacji częściowego wykluczenia komunikacyjnego gdyńskiego portu w Gdyni.
TRUDNOŚCI Z DOJAZDEM DO PORTU
– Są godziny w ciągu dnia, kiedy przewidywalny i bezpieczny, czyli po prostu normalny dojazd do portu nie jest możliwy. Z tym stanem rzeczy nie możemy się pogodzić – mówi minister Andrzej Adamczyk, który podkreślił, że rozwiązaniem jest budowa Drogi Czerwonej. – W ten sposób gdyński port połączony zostanie z systemem innych dróg. Jestem przekonany, że w przyszłej perspektywie unijnej port w Gdyni będzie miał już bezpieczny, przewidywalny dostęp nowoczesną dwujezdniową, kilkupasmową drogą – dodał minister Adamczyk.
Elektryfikacja zachodniej części portu w Gdyni kosztować będzie ok. 65 milionów złotych, z czego 20 milionów pochodzi z unijnego dofinansowania. W ramach prac przebudowana zostanie część układu torowego; powstanie też dodatkowy tor. Powstanie też sieć trakcyjna nad wszystkimi torami i system sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja gotowa powinna być na przełomie 2020 i 2021 roku.
Marcin Lange/pb