O 70 proc. wyższy niż w maju ubiegłego roku był poziom obłożenia hoteli w Sopocie. 60 proc. obiektów odnotowała ponad 90 proc. obłożenie. To wyniki ankiety przeprowadzonej przez Sopocką Organizację Turystyczną. – To duży wzrost w stosunku do ubiegłego roku. 60 proc. obiektów deklarowała ponad 90 proc. obłożenie. Niecałe 27 proc. ankietowanych odpowiedziało, że poziom obłożenia wynosił od 51 do 70 proc. Badanie dotyczyło okresu od 29 kwietnia do 5 maja, czyli do końca tzw. długiego weekendu – mówi Natalia Laskowska z Sopockiej Organizacji Turystycznej.
Średni okres pobytu turystów w hotelach wynosił od 2 do 3 dni. Pobyty dłuższe trwały najczęściej do 5 dni. Większa część ankietowanych zauważyła nawet 70 proc. wzrost obłożenia w stosunku do roku ubiegłego w badanym terminie.
KTO ODWIEDZA KURORT NAJCZĘŚCIEJ?
Najczęstszymi gośćmi przyjeżdżającymi na okres majówki byli Polacy (stanowili oni ponad 33 proc. odwiedzających), turyści z krajów skandynawskich (niemal 31 proc.) oraz Niemcy (19 proc.). W porównaniu z ubiegłym rokiem, ankietowani nie zaznaczyli mieszkańców Francji czy Hiszpanii jako turystów najczęściej odwiedzających ich obiekty, za to mieszkańcy Niemiec byli częstszymi gośćmi niż w zeszłym roku – wzrost o ok. 6 proc.
Ponad połowa obiektów biorących udział w badaniu (prawie 67 proc.) przygotowała dla swoich gości specjalną ofertę, która obowiązywała w okresie tegorocznej majówki.
PONAD 1000 TURYSTÓW W PUNKTACH IT
– W czasie majówki punkty Informacji Turystycznej były czynne codziennie, a ich pracownicy obsłużyli 1115 turystów. Z czego narodowości polskiej było 810 osób a zagranicznej 305. Najczęściej odwiedzany był punkt przy dworcu, tam pojawiły się 643 osoby, w tym 460 osób z Polski – mówi Natalia Laskowska. – Informacja turystyczna zlokalizowana przy molo obsłużyła 472 osoby, w tym 350 turystów pochodziło z Polski.
Wśród turystów zagranicznych po informację zgłaszali się przede wszystkim mieszkańcy Szwecji, Norwegii i Finlandii oraz Niemiec, w tym najliczniejsi byli Niemcy oraz Szwedzi. Najliczniejszą grupę stanowili mieszkańcy Szwecji oraz Niemiec – tu nastąpił wzrost o 6 proc.
CO CHCĄ WIEDZIEĆ PRZYJEZDNI?
Przyjezdni pytali o program kulturalny i atrakcje związane bezpośrednio z majówką. Pojawiały się także standardowe pytania o najważniejsze punkty warte odwiedzenia, takie jak molo czy Opera Leśna. Turyści chcą także wiedzieć, gdzie w mieście można dobrze zjeść. Dlatego w tym roku Sopocka Organizacja Turystyczne wydała oprócz nowych map, m.in. przewodnik kulinarny po Sopocie.
Piotr Puchalski
Napisz do autora: p.puchalski@radiogdansk.pl