Modernizacja infrastruktury kolejowej pomoże portom w Gdańsku i Gdyni. „Uczyni z nich hub numer jeden na Bałtyku”

– Podpisujemy umowy na poprawę kolejowego dostępu do portów w Gdańsku i Gdyni, warte ok. 3 mld zł – powiedział w poniedziałek w porcie w Gdyni premier Mateusz Morawiecki. Umowy dotyczą trzech zadań, z których dwa związane są z gdańskim portem.
Chodzi o prace na linii kolejowej 226 i stacji Gdańsk Port Północny oraz na linii 965 i stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. W Gdyni chodzi m.in. o rozbudowę stacji Gdynia Port.

DŁUŻSZE I CIĘŻSZE SKŁADY

Prace mają dotyczyć modernizacji i przebudowy torów na stacjach portowych Gdańska (w sumie około 70 km) i Gdyni Port (około 115 km). Przebudowane mają zostać rozjazdy oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Prace zakładają też rozbudowę sieci trakcyjnej. W efekcie możliwa będzie obsługa dłuższych i cięższych składów, a co za tym idzie – przeładunek większej ilości towarów.

– Te wielkie inwestycje otwierają zupełnie nową perspektywę, to będzie infrastruktura na miarę XXI w., która zwiększy możliwości przeładunkowe – ocenił w Gdyni premier Mateusz Morawiecki. – Nowa infrastruktura kolejowa w portach Trójmiasta uczyni z nich hub numer jeden na Bałtyku. W dwa i pół roku mamy mieć pełną gotowość tej nowej infrastruktury kolejowej, którą dzisiaj zobowiązujemy się wybudować – dodał.

– Po modernizacji o połowę poprawi się przepustowość torów dojazdowych do portów w Gdańsku i Gdyni, co spowoduje, że pociągi będą jeździć szybciej i przewozić więcej towarów – zapowiada prezes PKP PLK Ireneusz Merchel – W ramach modernizacji linii kolejowych, modernizujemy korytarze towarowe, biegnące przez całą Polskę na południe Europy. Będziemy modernizować linię 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta.

WIĘKSZA EFEKTYWNOŚĆ

Jak mówił, dzięki modernizacji poprawi się efektywność pociągów, przekładająca się m.in. na czas przejazdu.

– Będziemy jeździć szybciej, przewozić więcej towarów. O około 50 proc. poprawi się przepustowość torów dojazdowych do portów. Czyli 50 proc. pociągów więcej będzie mogło dojechać i wyjechać. Będą one miały jeszcze większą ładowność. To pokazuje, że modernizacja portów jest końcowym elementem, ale równocześnie wpisuje się w cały cykl modernizacji liniowych w kraju – tłumaczył prezes PKP PLK.

30 MIESIĘCY PRAC

Dodał, że modernizacja jest możliwa dzięki aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego. Dzięki temu uzyskano dodatkowe środki na modernizację portów. Cała operacja ma potrwać dwa i pół roku.

– Za 30 miesięcy spotykamy się tutaj i mówimy: otwieramy możliwości dojazdowe do portów i poprawiamy parametry” – podsumował Ireneusz Merchel.

PAP/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj