W Gdyni debatowano o zmianie ustawy o portach. „To fantastyczna sprawa i mam nadzieję, że wejdzie w życie”

Budowa portów zewnętrznych w Gdańsku i Gdyni, szansa na Drogę Czerwoną jako alternatywne połączenie drogowe do gdyńskiego portu i poprawa kolejowego dostępu do portów w Trójmieście. To główne tematy wtorkowej konferencji zorganizowanej w Gdyni przez Wojewódzką Radę Dialogu Społecznego. Obecna podczas rozmów wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska podkreśliła, jak ważne są to inwestycje w kontekście wzmacniania roli trójmiejskich portów w basenie Morza Bałtyckiego.

– Porty zewnętrzne, tak w Gdyni, jak i w Gdańsku, zdecydowanie zwiększą ich możliwości przeładunkowe. To oczywiste, ale to też klucz do wzmocnienia ich konkurencyjności na Bałtyku. A to z kolei sprawa niezwykle ważna z perspektywy polskiej gospodarki. Rozwój portów ma na nią bezpośrednie i duże przełożenie – mówi Małgorzata Zielińska.

CHCĄ ROZWIĄZAĆ PROBLEM DROGOWY DO PORTU W GDYNI

Sporo czasu poświęcono też, przyjętemu przed tygodniem przez Radę Ministrów, projektowi dotyczącego zmiany ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw. Przedłożył ją Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk. Projekt przewiduje, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie mogła przejąć od prezydentów miast zadania związane z budową i utrzymaniem dróg prowadzących do portów. Ma być to możliwe w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego do portów w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej, tzw. TEN-T. Zmiana ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemu dostępu drogowego do portu w Gdyni, czyli budowę Drogi Czerwonej.

– To fantastyczna sprawa i mam nadzieję, że ta ustawa wejdzie w życie – mówi Krzysztof Szymborski z Rady Interesantów Portu w Gdyni. – Przypomnę, że od 2005 roku mamy już ustawę, zgodnie z którą wszystkie drogi do portów i przejść granicznych powinny być drogami państwowymi i jakoś do tej pory nie udawało się do tego doprowadzić. Liczę, że tym razem uda się to zrealizować.

PRZEBUDUJĄ PRAWIE 200 KM TORÓW

Przypomnijmy, że przed tygodniem, w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, podpisano umowy na elektryfikację i przebudowę w sumie prawie 200 kilometrów torów poprawiających kolejowy dostęp do portów w Gdyni i Gdańsku. To jedne z największych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Prace potrwają do końca 2021 roku.

Marcin Lange/mkul

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj