Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz Stoczni Gdańsk podpisali list intencyjny. Stocznia jest zainteresowana inwestycją w tereny produkcyjne w Porcie Centralnym.
Port Centralny będzie jedną z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie. Na ponad 400 zalądowionych hektarach powstaną głębokowodne terminale m.in. kontenerowe, drobnicowe, pasażerskie czy LNG.
PORT CENTRALNY SZUKA PARTNERÓW
W maju ZMPG przedstawił gotową koncepcję zagospodarowania nowej infrastruktury. Wśród przestrzeni Portu Centralnego przewidziane są także tereny przeznaczone dla przemysłu stoczniowego. I właśnie z tych możliwości chce skorzystać Stocznia Gdańsk.
– Od wielu miesięcy prowadzimy intensywne rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy chcieliby ulokować swój biznes w Porcie Centralnym. Spotykamy się z największymi przedstawicielami branży morsko-logistycznej na całym świecie. List intencyjny podpisany ze Stocznią Gdańsk pokazuje, że naszą ofertą interesują się poważni przedsiębiorcy również z Polski – tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.
PORT CENTRALNY MA PODWOIĆ PRZEŁADUNKI PORTU GDAŃSK
Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku. Miejsce w tym rankingu zajął dzięki rekordowym przeładunkom – w 2018 r. przez gdańskie terminale i nabrzeża przeszło ponad 49 mln ton towarów. Budowa Portu Centralnego ma podwoić roczne przeładunki.
– Strategia spółek Stoczni Gdańsk, Baltic Operator oraz GSG Towers, zakłada dywersyfikację produkcji, która zabezpiecza nas przed krótkoterminowymi wahaniami popytu na rynku. Zważywszy na zaangażowanie Grupy Stoczniowej w realizację coraz większej liczby kontraktów z branży okrętowniczej, offshore, wind energy czy konstrukcji infrastrukturalnych oraz uwzględniając planowane inwestycje, przewidujemy, że w ciągu następnej dekady tereny produkcyjne na Wyspie Ostrów, którymi dysponujemy, mogą okazać się niewystarczające, dlatego z zainteresowaniem odnotowaliśmy plany ZMPG dotyczące uwzględnienia w projekcie Portu Centralnego przestrzeni przewidzianej dla produkcji stoczniowej – stwierdza Wojciech Peret, Prezes Zarządu Stoczni Gdańsk, Baltic Operator oraz GSG Towers.
PONAD 1800 HA POWIERZCHNI
Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.
Budowa Portu Centralnego w kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
oprac. mim