W morze wychodzi przebudowana platforma Petrobaltic. Po przebudowie w Gdańskiej Stoczni Remontowej ze zwykłej platformy wiertniczej stała się ona Morskim Centrum Produkcyjnym – Kopalnią Ropy i Gazu. O godz. 8.30 rozpoczęto holowanie jednostki na kotwicowisko nr 4, gdzie będzie czekała na odpowiednie warunki pogodowe pozwalające na dalszy transport. Operacja potrwa do późnych godzin popołudniowych. Na jej pokładzie platformy zamontowano cztery potężne moduły o wadze kilkuset ton każdy. To systemy służące między innymi separacji ropy naftowej oraz sprężania i eksportu gazu.
Aż 550 ton ważył moduł mieszkalny z lądowiskiem dla śmigłowców. Wypływająca obecnie platforma zostanie przeholowana na złoże znajdujące się w odległości 70 km na północ od Jastarni. Tam przejmie wydobycie z pracującej obecnie platformy Lotos Petrobaltic.
SZEŚĆ TYSIĘCY BARYŁEK ROPY DZIENNIE
– W praktyce oznacza to szereg nowych możliwości – mówi Janusz Czajkowski – dyrektor techniczny Lotos Petrobaltic. – To platforma, która może jednocześnie pracować przy wydobyciu ropy, transporcie gazu, zatłaczać jednocześnie wodę z powrotem do złoża, dzięki temu możliwe jest uzyskanie produkcji na poziomie sześciu tysięcy baryłek ropy dziennie i około 200 tysięcy metrów sześciennych gazu dziennie. To mniej więcej parę tysięcy samochodów osobowych zatankowanych jednego dnia jednocześnie, 200 tysięcy metrów sześciennych gazu, to paręnaście tysięcy domów – tłumaczy Czajkowski.
– Być może w ogólnej masie to nie jest wielka ilość, która satysfakcjonowałaby technologów z grupy Lotos, natomiast to jest ropa o bardzo wysokiej jakości, tak zwana lekka ropa słodka, czyli bez zanieczyszczeń, z niską zawartością siarki, z której uzyskuje się bardzo dobre wyniki przerobu, jeżeli chodzi o paliwa lekkie, czyli te najwyżej marżowe – dodaje prezes Lotos Petrobaltic, Grzegorz Strzelczyk.
RUROCIĄG DO WŁADYSŁAWOWA
Przebudowa platformy to jeden z projektów inwestycji zagospodarowania złoża B8. Jak mówią specjaliści z firmy LOTOS jest to najciekawszych obecnie realizowanych przedsięwzięć w Europie. Obecnie prowadzony zakres prac dotyczy I fazy programu docelowego zagospodarowania złoża B8.
Plan docelowego zagospodarowania złoża B8 zakłada dalszy rozwój infrastruktury na złożu w II fazie. Umożliwi to zwiększenie wydobycia ropy i gazu przez dodatnie kolejnych otworów produkcyjnych. Gaz będzie transportowany wybudowanym w 2018 roku przez przez Lotos Petrobaltic rurociągiem do Władysławowa oraz stabilizację pracy złoża poprzez zatłaczanie wody.
O godz. 8.30 rozpoczęto holowanie jednostki na kotwicowisko nr 4 – (fot. mat. pras.)
Piotr Puchalski
Napisz do autora: p.puchalski@radiogdansk.pl