Sprawniejsze i szybsze podróże – takie będą główne efekty modernizacji prawie 50 km linii na odcinku Twarda Góra – Tczew. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej. To kolejny projekt PLK przygotowywany do realizacji w przyszłej perspektywie. Inwestycja, poza zapewnieniem lepszych podróży, usprawni przewóz towarów.
Władze PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z firmą Transprojekt Gdański umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla realizacji zadania. Wartość umowy to 8,9 mln złotych netto. Dokumentacja ma być gotowa za 24 miesiące.
– Po modernizacji ok. 50 km trasy pomiędzy Twardą Górą a Tczewem pociągi pasażerskie pojadą nawet z prędkością do 200 km/h. Pasażerowie zyskają łatwiejszy dostęp do kolei. PLK przebudują perony na stacjach Smętowo, Morzeszczyn, Pelplin, Subkowy i przystankach Majewo, Kulice Tczewskie – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.
(Fot. Radio Gdańsk/Maciej Naskręt)
Perony będą wyższe, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort pasażerów poprawią nowe wiaty, oświetlenie i ławki. Będzie lepszy system informacji głosowej oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Wszystkie obiekty będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
LINIĄ POJEDZIE CZĘŚĆ POCIĄGÓW TOWAROWYCH
– Przebudowa linii kolejowej do Tczewa oznacza lepszą dostępność do metropolii dla mieszkańców z południa regionu. Zmiany przyciągną turystów, a także sprawią, że Pomorze będzie bardziej konkurencyjne – mówi wojewoda pomorski Dariusz Drelich.
Planowany do modernizacji odcinek Twarda Góra – Tczew jest częścią magistrali kolejowej C-E 65, należącej do VI Europejskiego Korytarza Transportowego, łączącego państwa nadbałtyckie z położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach. Inwestycja usprawni przewóz ładunków w regionie i z południa na północ. Składy towarowe pojadą z większą prędkością do 120 km/h.
Szybszy i sprawniejszy transport kolejowy umożliwi modernizacja 57 obiektów inżynieryjnych w tym mostów i wiaduktów. Poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększy się po budowie 8 bezkolizyjnych skrzyżowań m.in. w Kulicach, Pelplinie, Subkowych i Czarlinie.
Nad sprawnym i bezpiecznym ruchem pociągów czuwać będą kolejarze w nowym Lokalne Centrum Sterowania Tczew. Na linii wymienione zostaną też urządzeń sterowania i telekomunikacji. Szczegółowy zakres prac określi dokumentacja.
Prace projektowe w ramach zadania pn. „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew: LCS Tczew” zaplanowano do końca 2021 roku. Roboty przewidziane są w latach 2022-2025 r. Inwestycja planowana jest do realizacji ze środków Unii Europejskiej dla projektów perspektywy 2021-2027. Jej wartość szacuje się na 1,1 mld zł.
Maciej Naskręt