W środę na gdańskich targach Trako został zaprezentowany pierwszy w Polsce hybrydowy pociąg pasażerski. Jego producentem jest firma Newag. Skład będzie kursował w województwie lubuskim, ale zainteresowany jest nim trójmiejski przewoźnik, czy Szybka Kolej Miejska.
Nowy skład jest wyposażony w silnik spalinowy oraz elektryczny. Posiada klimatyzację i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Są też gniazda USB i nowoczesna informacja pasażerska. Prędkość pojazdu na silniku spalinowym to 120 km/h, w trybie elektrycznym zaś 160 km/h. Pociąg został oznaczony serią: 36 Weh.
– Pojazdy hybrydowe to jest przyszłość na polskich torach – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Bardzo łatwe przejście z zasilania elektrycznego na napęd spalinowy sprawia, że będziemy mogli sprawniej dojechać koleją do miejscowości, które z różnych powodów są wykluczone komunikacyjnie – dodaje.
MOŻLIWE, ŻE SKŁADY ZOBACZYMY W TRÓJMIEŚCIE
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego zamówił cztery trzyczłonowe jednostki hybrydowe. We wrześniu Newag podpisał też umowę na dostawę podobnych składów dla województwa wielkopolskiego. Co jednak najważniejsze, spore zainteresowanie nowym pojazdem wyraziły władze spółki Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.
– Przydałby się też taki na Pomorzu. Mamy sporo tras, gdzie pociągi jadą pod tzw. drutem, a potem wjeżdżają na trakcję spalinową – przyznaje prezes Szybkiej Kolei Miejskiej Maciej Lignowski.
Niewykluczone, że jeden ze składów niebawem przyjedzie na testy.
Idealnym miejscem dla pociągów hybrydowych byłaby trasa do Helu. Pociągi wyeliminowałyby przesiadki pasażerów między pojazdami elektrycznymi a spalinowymi m.in. w Redzie czy Gdyni.
Maciej Naskręt