Koniec wyprzedzania przed przejściem dla pieszych przy ul. Obrońców Wybrzeża w Gdańsku. Skutecznie zdyscyplinować tam kierowców ma ponad 50 gumowych słupków tworzących wąskie korytarze na jezdni.
Jak mówi Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu, drogowcy podpatrzyli takie rozwiązanie w Krakowie. Stosuje się je tam, gdzie na ulicy dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu trudno jest stosować progi wyspowe.
– Zwęziliśmy jezdnię z 3,5 do 2,75 metra. Optycznym zawężeniem są słupki elastyczne, by zachęcić kierowców do zwolnienia – tłumaczy inżynier. Jak dodaje, w części krajów podobne słupki wykonywane są nawet z metalu. Efekty zmian śledzą naukowcy z Politechniki Gdańskiej.
Drogowcy wyjaśniają, że w ramach pakietu uspokojenia ruchu zmienia się także ulica Mickiewicza, gdzie podobnie jak na al. Hallera torowisko jest odgradzane niewielkimi separatorami, by kierowcy nie wjeżdżali na tory. Do tego wprowadzona została strefa uspokojonego ruchu, będą też progi zwalniające. Jak tłumaczą specjaliści, długie przejście dla pieszych wymaga działań, które dadzą pieszym szansę na bezpieczne przekroczenie jezdni.
SŁUPKI Z MIGAJĄCYMI DIODAMI
Na wysokości Karczemek, na wysepce rozdzielającej pasy u zbiegu ulic Kartuskiej i Inżynierskiej, stanęły słupki z migającymi diodami led, ostrzegające przed zmianą kształtu drogi. Dotąd oznakowanie wysepki było często rozjeżdżane.