Będą duże ułatwienia dla kajakarzy. Końca dobiega budowa stanic, przenosek i pól biwakowych wzdłuż rzeki Wierzycy. W jej dolnym biegu powstanie 16 tego typu obiektów. Odnowiony szlak o długości prawie 160 km połączy Kościerzynę z Gniewem. – Budujemy lub chcemy zbudować 8 obiektów w 7 miejscach. Są to głównie przenoski i przystanie kajakowe, ale także pole namiotowe w Owidzu. Trzy stanowiska są już gotowe w 80 proc. Pozostałe czekają na niezbędne zgody budowlane. Nasza część inwestycji kosztować będzie ok. 2,5 mln zł – mówi Dariusz Szczubełek ze starogardzkiego urzędu gminy.
WIERZYCĄ PO ZABYTKACH KOCIEWIA
To część projektu pod nazwą „Pomorskie Szlaki Kajakowe – Wierzycą po zabytkach Kociewia”. Jego celem jest ułatwienie dostępu do rzeki. Plan zakłada, m.in. 16 szt. obiektów publicznej infrastruktury turystycznej, dokładne oznakowanie szlaku oraz jego promocję.
Łączny koszt tych zadań to prawie 5,2 mln zł i wraz z pracami prowadzonymi w górnym biegu rzeki mają stworzyć nowoczesny, prawie 160-kilometrowy szlak łączący Kościerzynę z Gniewem. W projekcie uczestniczą poza gminą wiejską Starogard Gdański, Gniew i Pelplin oraz miasto Starogard Gdański, które ukończyło już swoją część inwestycji.
Nowy pomost w Starogardzie Gdańskim fot. Radio Gdańsk/Tomasz Gdaniec
NOWOCZESNA PRZENOSKA W STAROGARDZIE
– Nowa przystań kajakowa stanęła obok hufca. Na brzegu rzeki wybudowany został pływający pomost z trapem. W pobliżu przystani powstało kilka miejsc postojowych oraz pojawiły się stojaki na rowery wraz z zestawem naprawczym. Dodatkowo wydzielono miejsce na ognisko. Postawiono nową wiatę i ławostoły, przy których kajakarze mogą odpocząć – wyjaśnia Małgorzata Rogala ze starogardzkiego urzędu miejskiego.
Jak dodaje urzędniczka, aby ułatwić kajakarzom przeprawę rzeką przy ul. Hallera, wybudowana została nowoczesna przenoska. Pozwala ona z łatwością wyciągnąć kajaki na brzeg i przenieść je przez most na drugi brzeg rzeki. Składa się ze stałych pomostów, trapu i pomostów pływających.
KAJAKARZE MUSZĄ POCZEKAĆ
Mimo odbiorów technicznych, kajakarze na razie nie skorzystają z tych usprawnień. Przystań i przenoska znajdują się na terenie parku miejskiego, który obecnie przebudowywany. W efekcie wodniacy musieliby przechodzić przez zamknięty dla postronnych plac budowy.
Kajakarstwo ma w Starogardzie długą tradycję. Jeszcze przed wojną w sercu parku działały trzy stanice kajakowe – polska, niemiecka i harcerska. Po wojnie nie odbudowano żadnej z nich.
Oficjalnie otwarcie odnowionego szlaku zaplanowano na wiosnę przyszłego roku. Budowa i modernizacja szlaków to przedsięwzięcie samorządu województwa pomorskiego. Łącznie w ramach projektu Pomorskie Szlaki Kajakowe do 2022 roku zostanie wykonanych aż 230 różnorodnych zadań inwestycyjnych na 15 pomorskich rzekach. Powstają m.in. nowe pola biwakowe, stanice kajakowe, miejsca wodowania, przenoski. Ponadto, szlaki zostaną oznakowane zgodnie z obowiązującymi standardami. Wartość projektu Pomorskie Szlaki Kajakowe to 58 mln zł.
Tomasz Gdaniec/puch