Elektryfikacja istniejących i budowa nowych połączeń klejowych. Przedwyborcze propozycje Jolanty Banach

Elektryfikację już istniejących linii kolejowych, a także budowę nowej między Elblągiem a Gdańskiem przez Nowy Dwór Gdański proponuje Jolanta Banach, kandydatka Lewicy do parlamentu. O propozycjach mówiła podczas specjalnej konferencji.

Jak zaznaczyła kandydatka, to koncepcja połączeń kolejowych między miastami powiatu województwa pomorskiego a aglomeracją trójmiejską. Po wyborach zostanie ona przekazana nowo wybranym posłom.

– Będziemy lobbować, aby zabiegali oni o środki budżetowe oraz rozszerzenie programu Kolej+, Krajowego Programu Kolejowego oraz innych z przeznaczeniem na transport i komunikację – podkreślała Jolanta Banach.

NOWE POŁĄCZENIA KOLEJOWE

Po pierwsze odnowienie i zrewitalizowanie połączeń kolejowych Doliny Raduni. To przywrócenie ruchu na linii Pruszcz Gdański-Stara Piła, elektryfikacja jej i budowa łącznicy umożliwiającej jazdę w kierunku Gdańska Wrzeszcza bez zmiany czoła pociągu.

Drugi element to powstanie Ramy Żuławskiej, czyli trasy między Elblągiem a Gdańskiem przez Nowy Dwór Gdański z odnogą do Szymankowa.

– Ta linia przywróci połączenie kolejowe między jedynym wyłączonym z planów kolejowych miastem powiatowym, czyli Nowym Dworem – wyjaśniała Jolanta Banach.

MOST DO PORTU PÓŁNOCNEGO

Ponadto ma powstać nowy most do Portu Północnego, a przyszłości Portu Centralnego, który pozwoli na odciążenie trasy Tczew-Gdańsk, która według kandydatki już ma bardzo ograniczoną przepustowość. To najdroższy projekt wśród propozycji, bo jego koszt może wynieść nawet 6 miliardów złotych.

Ponadto lewica proponuje jeszcze elektryfikację linii Tczew-Starogard Gdański-Chojnice oraz Chojnice-Człuchów, elektryfikację linii Malbork-Kwidzyn-Toruń, co ma pozwolić na bezpośredni dojazd pociągami regionalnymi z Kwidzyna do Trójmiasta czy z Grudziądza do Torunia, a także wprowadzenie na tę linię składów TLK i IC. Dzięki takiemu rozwiązaniu mieszkańcy zachodniej Pomezanii zyskają bezpośredni dojazd do stolicy.

 

WYPOŻYCZALNIA POCIĄGU

Kolejną propozycją jest utworzenie państwowego tzw. poolu taborowego, czyli wypożyczalni pociągu dla samorządów. Ten ma umożliwić zakupy masowych ilości nowoczesnego i pojemnego piętrowego taboru, na który dziś nie stać marszałków województw. Tabor miałby doprowadzić do komfortowych dojazdów do pracy w Trójmieście, mimo ograniczonej przepustowości linii Tczew-Gdańsk.

Ostatnią z propozycji transportowych lewicy jest wprowadzenie na obszarze Trójmiasta objętym dzisiejszym Metropolitalnym Związkiem Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej jednostrefowego biletu metropolitalnego. Wzorem ustawy metropolitalnej, o którą chce zabiegać Jolanta Banach, ma być podobna zastosowana na Górnym Śląsku.

Daniel Wojciechowski

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj