Połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W Elblągu podpisano umowę na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

Przekop Mierzei Wiślanej ma być gotowy w połowie 2022 roku. Inwestycja ma się przyczynić do rozwoju portu w Elblągu, ma także ożywić gospodarczo i turystycznie część województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego.Przekop ma też znaczenie strategiczne, jako że uniezależni żeglugę na Zalewie Wiślanym od kontrolujących Cieśninę Piławską Rosjan. – O tej inwestycji mówiło się od dziesięcioleci. Teraz staje się ona faktem. To historyczny dzień dla Polski. Otwarcie dostępu do morza dla tej części kraju było dla nas priorytetem – mówił podczas uroczystego podpisania umowy z wykonawcą minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

 
„ODCIĄŻYMY MIESZKAŃCÓW”

Budowa przekopu ma rozpocząć się w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

– Po przekazaniu placu budowy wykonawcy rozpocznie się budowa przyczółków i nabrzeży po obu stronach przyszłego kanału. Materiał i konstrukcje potrzebne do realizacji tego skomplikowanego przedsięwzięcia będzie transportowany drogą wodną. Odciążymy w ten sposób mieszkańców, wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom – mówił kpt. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

„NIEZWYKŁE WYZWANIE”

W dalszej kolejności będą powstawać budowle hydrotechniczne od strony Zatoki Gdańskiej, przejście przez Mierzeję Wiślaną, mosty i śluza budowana po raz pierwszy w historii Urzędu Morskiego w Gdyni.

– To niezwykłe wyzwanie inżynierskie i unikalny projekt, do którego przygotowujemy się od wielu tygodni. Jesteśmy gotowi bardzo szybko wejść na budowę i rozpocząć prace – mówiła prezes zarządu NDI S.A. Małgorzata Winiarek-Gajewska. To właśnie ta spółka, w konsorcjum z firmą Besix, zbuduje przekop.

Warta 992 miliony złotych inwestycja obejmuje także budowę sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym o powierzchni 100 hektarów. Powstanie ona z urobku wydobytego w trakcie budowy przekopu.

Wojciech Stobba

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj