Obowiązek tworzenia tzw. „korytarza życia” i jazdy „na suwak” wprowadza nowelizacja prawa o ruchu drogowym, która została przyjęta bez poprawek w piątek przez Senat. Nowe przepisy mają wejść w życie po 21 dniach od ogłoszenia. Radio Gdańsk przypomina o kampanii „Podziel się drogą i pomóż uratować życie”, przez którą na naszej antenie od dawna namawiamy do tworzenia „korytarzy życia”.
Za nowelizacją głosowało 84 senatorów. Nikt nie głosował przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.
Nowe rozwiązania mają zapewnić krótszy czasu przejazdu służb ratowniczych do poszkodowanych. Wprowadzają też obowiązek jazdy „na suwak”, co ma zmniejszyć zatory drogowe i poprawić bezpieczeństwo.
Zgodnie z ustawą, w razie zwiększenia natężenia ruchu, utrudniającego przejazd pojazdów uprzywilejowanych, kierujący będą mieli obowiązek zjechać odpowiednio jak najbliżej lewej i prawej krawędzi jezdni. Gdy pasów w jednym kierunku jest kilka, kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami – na prawo.
RADIO GDAŃSK NAMAWIA: PODZIEL SIĘ DROGĄ
Radio Gdańsk towarzyszy i pomaga kierowcom od lat. W Autopilocie i kampaniach społecznych namawiamy uczestników ruchu do bezpiecznych zachowań. Przez akcję „Podziel się drogą i pomóż uratować życie” chcemy, by „korytarze życia”, czyli wolny pas dla służb ratunkowych, stał się naszą instynktowną reakcją.
Polskie drogi się zmieniają. Zmieniają się też nasze zachowania. Jest lepiej, ale może być jeszcze lepiej. Potrafimy jeździć na tzw. suwak, ustępujemy miejsca pieszym, pomagamy sobie w trudnych sytuacjach na drodze. Ale co dzieje się, gdy do wypadku dochodzi np. na Obwodnicy Trójmiasta? Nierzadko służby mają problem w dotarciu do miejsca zdarzenia. A mogłoby być łatwiej, szybciej i wygodniej.
W tym celu powstały „korytarze życia”. – Nie można mylić ich z bocznym pasem awaryjnym – tłumaczy w rozmowie z Radiem Gdańsk Bartłomiej Banach z GDDKiA w Gdańsku. – „Korytarze życia” to przestrzeń na drogach, zarezerwowana dla służb ratowniczych, gdy trzeba szybko dotrzeć do poszkodowanych. Zagraniczne doświadczenia pokazują, że korytarz powinien być w środku. Boczny pas awaryjny jest za wąski dla większości pojazdów – mówi.
Więcej o naszej kampanii przeczytasz >>>TUTAJ.
PAP/rg