Jest harmonogram dla budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Pierwszy statek przepłynie tutaj w 2022 roku

miejsce przekopu

Wykonawca i inwestor budowy zatwierdzili harmonogram realizacji śluzy z dwoma obrotowymi mostami w miejscowości Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Prace mają zakończyć się do 2022 roku. Jednym z pierwszych gotowych elementów inwestycji będzie tymczasowe nabrzeże, ponieważ m.in. materiały na budowę mają docierać transportem wodnym.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni zatwierdził harmonogram dla budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument określa tzw. kroki milowe w realizacji śluzy z dwoma obrotowymi mostami w miejscowości Nowy Świat. Inwestorem przedsięwzięcia jest polski rząd. Wykonawcą natomiast jest polsko-belgijskie konsorcjum Besix/NDI. 

Firma ma 32 miesiące na zrealizowanie pierwszego etapu budowy kanału (koszt 922 mln zł).

– Zatwierdzony harmonogram wskazuje termin zakończenia prac na rok 2022 – mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Obecnie trwa formowanie zaplecza budowy – obiektów socjalnych i biurowych.

 



POWSTANIE TYMCZASOWE NABRZEŻE

Jednym z pierwszych gotowych obiektów hydrotechnicznych na budowie będzie tymczasowe nabrzeże.

– Powstanie ono od strony Zatoki Gdańskiej i umożliwi dostawy na budowę transportem wodnym, do czego zostaliśmy zobowiązani – mówi dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Na przełomie stycznia i lutego pojawią się maszyny budowlane – kafary, które rozpoczną się tam montaż ścianki szczelinowej.

 

 Miejsce kanału żeglugowego. (mat. prasowe)

KOLEJNE PRZETARGI JESZCZE W TYM ROKU

Warto podkreślić, że budowa śluzy wraz z mostami będzie najbardziej widowiskowa. To tak zwany pierwszy etap prac przy budowie przekopu.

Drugi etap prac, czyli budowa toru wodnego na Zalewie Wiślanym, a także trzeci etap, budowa toru wodnego na rzece Elbląg, doczekają się przetargu na roboty budowlane jeszcze w 2020 roku.

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ) ma wydać rozstrzygnięcie w sprawie decyzji środowiskowej dla inwestycji. Wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie decyzję pozwalającą pod pewnymi rygorami przyrodniczymi na przeprowadzenie budowy zaskarżyły samorząd województwa pomorskiego i organizacje ekologiczne.

Maciej Naskręt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj