720 szkół otrzymało w ubiegłym roku dofinansowanie na łączną kwotę 39 mln 960 tys. zł w ramach modułu rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” – poinformowała PAP rzeczniczka Ministerstwa Edukacji Narodowej Anna Ostrowska. Chodzi o trzeci moduł programu „Posiłek w szkole i w domu”, który zakłada doposażenie i poprawę standardu już działających stołówek, mających własną kuchnię i jadalnie, lub doposażenie tych, które nie działają tak, aby mogły zostać uruchomione, lub o stworzenie nowych, a także wsparcie adaptacji i wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków, czyli jadalni. Rok 2019 był pierwszym rokiem działania programu. Rozporządzenie umożliwiające realizację trzeciego modułu rada ministrów przyjęła na początku lutego ubiegłego roku.
Zgodnie z nim wsparcie finansowe jest udzielane organom prowadzącym publiczne szkoły podstawowe, w tym działające w zespołach szkół, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, a także publiczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej.
Na realizację programu w szkołach w latach 2019-2023 przewidziano 200 mln zł z budżetu państwa: po 40 mln zł w każdym z tych lat.
Program zakłada obowiązkowy wkład finansowy lub rzeczowy organów prowadzących szkoły w wysokości 20 proc. funduszy niezbędnych do realizacji dotowanego zadania.
Maksymalne wsparcie wynosi: 80 tys. zł na doposażenie, adaptację i poprawę standardu funkcjonujących stołówek szkolnych (własnej kuchni i jadalni), doposażenie i adaptację stołówek, które obecnie nie funkcjonują, tak, aby mogły zostać uruchomione, lub stworzenie nowych stołówek szkolnych; 25 tys. zł na adaptację, poprawę standardu i wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków.
WŁASNE POSIŁKI LEPSZE OD CATERINGU
Minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski na posiedzeniu senackiej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, przedstawiając informację na temat planowanych działań resortu, powiedział, że na pewno chce kontynuować program „Posiłek w szkole i domu”, gdyż dotyczy on zdrowia dzieci.
Przypomniał, że kilka lat temu pojawił się trend do zastępowania jedzenia przygotowywanego w szkołach cateringiem.
720 SZKÓŁ Z DOFINANSOWANIEM
W rozporządzeniu dotyczącym programu znajduje się rekomendowany katalog elementów wyposażenia, które powinno być kupione w ramach udzielonego wsparcia. Na liście są m.in. stoły ze stali nierdzewnej, trzony kuchenne z piekarnikami, zlewozmywaki z instalacją zimnej i ciepłej wody, zestawy garnków i innych naczyń kuchennych, zestawy noży kuchennych, chłodziarka z zamrażarką, zmywarka do naczyń, piec konwekcyjno-parowy lub piekarnik z termoobiegiem, naświetlacz do jaj, robot kuchenny wieloczynnościowy, podgrzewacze do potraw i talerzy, pojemniki i termosy gastronomiczne, sprzęt do dezynfekcji oraz stoły, krzesła, zastawa stołowa i tace. Określono także, jakie wymagania musi spełniać kupione w ramach wsparcia finansowego wyposażenie.
W Ocenie Skutków Regulacji, która towarzyszyła projektowi rozporządzenia, przytoczone wyniki ankiety przeprowadzonej przez MEN w I kwartale 2018 r. Wzięło w niej udział 9 002 szkół (tj. 82,70 proc.) spośród 10 885 samodzielnych szkół podstawowych (tzn. niewchodzących w skład zespołów szkół lub innych jednostek złożonych, publicznych oraz niepublicznych). Wynika z niej, że 87,4 proc. szkół, które wzięły udział w ankiecie, organizuje (w różnych formach) żywienie uczniów/wychowanków, z tego: 73,6 proc. szkół zadeklarowało posiadanie jadalni, 56,5 proc. – zadeklarowało posiadanie kuchni, 8,9 proc. – posiadanie niedziałającej, wyposażonej kuchni (w tym 6,6 proc. kuchni wymagających doposażenia), 36,8 proc. – zadeklarowało korzystanie z usług cateringu.
USTAWOWY WYMÓG
Podano także, że 43 proc. uczniów ze szkół, które wzięły udział w ankiecie i organizują posiłki, korzysta z gorącego posiłku. W odniesieniu do liczby uczniów we wszystkich szkołach, które wzięły udział w badaniu odsetek ten wynosi 39,6 proc.
1 września 2019 r. wszedł w życie ustawowy wymóg zobowiązujący szkoły do zapewnienia uczniom miejsca na spożywanie posiłków.
PAP