Spółka Lotos Kolej zakupiła ponad 200 wagonów intermodalnych. Na tory wyjedzie też nowa lokomotywa

Lotos Kolej rozwija się na rynku przewozów kontenerowych. Spółka wchodząca w skład Grupy Lotos podpisała umowę na zakup lokomotywy elektrycznej oraz 216 tzw. wagonów intermodalnych. Wartość obu umów wynosi ponad 112 milionów złotych.


Wagony intermodalne to wagony przystosowane do przewozu kontenerów. 216 sztuk, które zostaną dostarczone pomiędzy lipcem 2020 a marcem 2022 roku, częściowo zastąpią najbardziej wysłużone modele, a częściowo pozwolą na zwiększenie przewozów w spółce Lotos Kolej.

 

– Obecnie ponad połowa przewozów realizowanych przez spółkę Lotos Kolej związana jest z biznesem paliwowym, ale pozostała część to inne przewozy. Wozimy kruszywa, węgiel, kontenery. Patrząc na to, jak rozwijają się nasze porty oraz na to, że występował w ostatnim czasie deficyt nowoczesnych wagonów na rynku, postanowiliśmy wystąpić o środki unijne i dokonać tego zakupu – mówi prezes Lotos Kolej Anatol Kupryciuk.

 

BUŁGARSKIE WAGONY

 

Wagony dostarczy bułgarska firma Kolowag AD. Jak informuje Lotos Kolej, to sześcioosiowe wagony platformy oparte na trzech wózkach, przystosowane do przewozu kontenerów i nadwozi wymiennych. Wagony, których ładowność wynosi 108 ton, mają zezwolenie na dopuszczenie do użytkowania w całej Unii Europejskiej. Wartość umowy to 98,28 mln zł. Unijne dofinansowanie wyniosło 42,65 mln zł.

– Jesteśmy wdzięczni za możliwość współpracy z LOTOS Kolej przy tak dużym projekcie i za to, że dzięki naszym wagonom intermodalnym możemy przyczynić się do tworzenia bardziej ekologicznego środowiska – mówi inż. Emil Yonchev, dyrektor wykonawczy i prezes Zarządu Kolowag AD.

 

LOKOMOTYWA FIRMY NEWAG

 

Rosnąca liczba wagonów oznacza, że potrzebne są też dodatkowe lokomotywy. Newag dostarczy model Griffin.

– Lokomotywa Griffin jest na tyle mocną lokomotywą, że jest w stanie sama uciągnąć najdłuższe składy występujące w transporcie intermodalnym. To składy o długości ok. 700 m, na które składa się 55 wagonów – mówi Konrad Piotrowski z nowosądeckiej firmy.

Koszt lokomotywy to 13,77 mln zł. Dofinansowanie wyniosło 6,5 mln zł.

 

Sylwester Pięta/ak

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj