Gdynia zaprezentowała swoje „KLIMATyczne centrum”. Będzie bezpieczniejsza, przyjazna mieszkańcom i zapłaci więcej za godzinę parkingu

Śródmieście Gdyni ma być bardziej bezpieczne i przyjazne mieszkańcom. Władze miasta zaprezentowały program „KLIMATyczne centrum Gdyni”, który w ciągu 2 lat zakłada m.in. zmianę organizacji ruchu na ul. Świętojańskiej, przebudowę ul. Starowiejskiej oraz wytyczenie kontrabuspasa między ul. Władysława IV a Dworcem Głównym PKP. W planie jest też utworzenie strefy płatnego parkowania.

 

– To dojrzały projekt, nad którym pracowaliśmy od wielu miesięcy i który będziemy konsekwentnie realizować w najbliższych latach – zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. – Reagujemy na zmiany klimatyczne i chcemy ograniczyć ich wpływ na nasze miasto. Jednocześnie zależy nam, by w sercu Gdyni panował jeszcze bardziej przyjazny klimat dla jej mieszkańców. Planowane zmiany to efekt wpływających do nas od lat wniosków i petycji gdynian, to realizacja ich oczekiwań.

 

PROGRAM WYSTARTUJE WKRÓTCE

 

Na początek, jeszcze wiosną, na ul. Świętojańskiej wprowadzony ma być ruch jednokierunkowy w stronę al. Piłsudskiego dla kierowców indywidualnych. Komunikacja miejska nadal kursować będzie w obie strony.

– Dodatkowo, chcemy tam zapewnić przestrzeń dla rowerzystów. Planujemy też tę reprezentacyjną arterię miasta wzbogacić o dodatkową zieleń – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Oprócz tego zmniejszona zostanie liczba miejsc parkingowych w centrum, a na dodatek zlikwidowany zostanie parking na Molo Południowym. Urzędnicy poinformowali też o planie budowy parkingów buforowych na obrzeżach Śródmieścia i wprowadzenie śródmiejskiej strefy płatnego parkowania.

 

WYŻSZE STAWKI ZA PARKOWANIE?

 

Nie poinformowali jednak, że przymierzają się do podniesienia stawek za godzinę parkowania.

Z dokumentów, do których dotarło Radio Gdańsk wynika, że urzędnicy chcą, aby w zdecydowanej części strefy stawka wynosiła 6 złotych za godzinę postoju. Tylko w dwóch podstrefach opłata ma być o 1 zł niższa.

Program „KLIMATyczne centrum Gdyni” kosztować ma 18 mln zł.

 

Szczegóły zmian w Śródmieściu Gdyni:

 

1. Al. Piłsudskiego

Powstanie dodatkowy szpaler drzew wraz z nowymi ławkami po północnej stronie ulicy. Aleja zyska charakter promenady, prowadzącej ku morzu. Dodatkowo, dzięki nowemu zagospodarowaniu przestrzennemu obszaru, zwiększone zostanie bezpieczeństwo rowerzystów oraz pieszych. Nowa przestrzeń stanowić będzie naturalne uzupełnienie Parku Centralnego, przy jednoczesnym zachowaniu spójności estetycznej.

2. Ul. Świętojańska

W pierwszym etapie zmian wprowadzony zostanie jeden kierunek ruchu (od strony ul. 10 Lutego w kierunku al. Piłsudskiego) z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. Celem jest zmniejszenie ruchu tranzytowego na reprezentacyjnej ulicy Gdyni. Ponadto, wprowadzone zostanie oznakowanie, ułatwiające poruszanie się rowerem (w szczególności w kierunku południowym).

3. Ul. Traugutta, Kilińskiego, Obrońców Wybrzeża, Żwirki i Wigury

W celu zwiększenia bezpieczeństwa i dostępności obszaru dla pieszych, stworzona zostanie przyjazna przestrzeń otoczona zielenią, która będzie zachęcać do przemieszczania się pieszo lub rowerem po Śródmieściu oraz do spędzania w nim czasu. Powstaną także specjalnie zaprojektowane skrzyżowania, na których pieszy będzie miał do pokonania krótszy odcinek drogi, a samochód bezpieczniej i spokojniej poruszać się będzie w ruchu drogowym. Ponadto, poprzez uporządkowanie sposobu parkowania, zwiększona zostanie powierzchnia chodników dostępna dla pieszych.

4. Molo Południowe

Zorganizowany zostanie konkurs urbanistyczno–architektoniczny dla całego obszaru Skweru Kościuszki i Mola Południowego. Jako etap przejściowy, planowane jest zagospodarowanie przestrzenne obszaru, mające na celu zwiększenie jego atrakcyjności dla pieszych. Ustawione zostaną czasowe elementy, pozwalające na wypoczynek i spędzenie czasu wolnego w otoczeniu zieleni.

5. Skwer Kościuszki

W celu uzupełnienia ciągu pieszego, prowadzącego od ul. Świętojańskiej do Skweru Kościuszki, wytyczone zostaną dwa przejścia dla pieszych. Wprowadzone rozwiązanie stworzy intuicyjną i komfortową infrastrukturę, dzięki czemu zdecydowanie zwiększy się bezpieczeństwo pieszych w tym obszarze.

6. Ul. 3 Maja

W przypadku tej ulicy wprowadzenie zmian będzie wynikiem przeniesienia komunikacji zbiorowej na ul. Władysława IV. Na całym odcinku, a więc od ul. Jana z Kolna do ul. Obrońców Wybrzeża, utworzony zostanie pas dla ruchu rowerowego w obu kierunkach. Działania te zostaną uzupełnione poprzez realizację projektu połączenia drogi rowerowej z ul. Batorego (kładką nad ul. Podjazd). Ponadto, na ul. 3 Maja powstaną przestrzenie zielone wraz z ławkami, zachęcające do dłuższego przebywania w tym obszarze i zwiększające komfort poruszania się po nim. Odzyskana dla pieszych przestrzeń zostanie zagospodarowana na park kieszonkowy.

7. Ul. 10 Lutego i Władysława IV

Odtworzony zostanie szpaler drzew oraz kontynuowana będzie realizacja drogi rowerowej (na odcinku od ul. Szkolnej do ul. Władysława IV). W kolejnym etapie wytyczone zostaną dodatkowe przejścia dla pieszych na wysokości ulic: Abrahama, Zygmunta Augusta i Mściwoja. Tym samym zwiększone zostanie bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w tym obszarze.

8. Ul. Władysława IV, Wójta Radtkego, Jana z Kolna, 3 Maja

Wprowadzony zostanie kontrabuspas, zwiększający dostępność komunikacji zbiorowej i zachęcający do korzystania z autobusu podczas przemieszczania się po Śródmieściu.

9. Ul. Armii Krajowej

Wprowadzone zostanie parkowanie równoległe, co uporządkuje zachowania kierowców oraz – po południowej stronie fragmentu ulicy – zwiększy przestrzeń chodnika dostępną dla pieszych. Stworzone zostanie również dodatkowe przejście dla pieszych na ul. Władysława IV – umożliwi ono lepsze skomunikowanie przystanku autobusowego z przeciwległą przestrzenią ulicy (i dalej: w kierunku Bulwaru Nadmorskiego). Odzyskana przestrzeń zostanie uatrakcyjniona licznymi elementami zieleni.

10. Ul. Władysława IV

Powstanie dodatkowe przejście dla pieszych na skrzyżowaniu Władysława IV – Obrońców Wybrzeża. Tym samym zwiększy się bezpieczeństwo przechodniów oraz komfort ich poruszania się po Śródmieściu.

11. Ul. Jana z Kolna

W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych w obszarze Miejskich Hal Targowych, zostanie wprowadzona sygnalizacja świetlna, umożliwiająca bezpieczne przemieszczanie się pomiędzy halami a przystankami komunikacji zbiorowej.

12. Ul. Szkolna

Odcinek drogi zostanie otwarty dla ruchu pieszego i rowerowego. Umożliwi to lepszą komunikację pomiędzy ulicami Starowiejską a 10 Lutego.

13. Ul. Zawiszy Czarnego i parking

Przebudowa ulicy wraz z chodnikiem umożliwi utworzenie przystanku dla komunikacji miejskiej. Dzięki temu transportem zbiorowym będzie można przemieścić się w bezpośrednią okolicę bulwaru Nadmorskiego.

14. Ul. Abrahama, Starowiejska

Decyzje dotyczące przebudowy ulic Starowiejskiej oraz Abrahama zostały podjęte po przeprowadzeniu konsultacji społecznych. W planach jest: rewitalizacja przestrzeni, uporządkowanie sposobu parkowania czy wprowadzenie licznych elementów zieleni miejskiej, w celu uspokojenia ruchu i zwiększenia komfortu pieszych oraz rowerzystów przy jednoczesnym podniesieniu estetyki przestrzeni.

Posłuchaj materiału naszego reportera. 


 

Marcin Lange/ak

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj