Jest wstępne porozumienie w sprawie nowego biletu dla metropolii. „Ma sens, jeśli będzie dla wszystkich samorządów”

14 samorządów zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej chce wprowadzić miesięczny bilet za 150 złotych (ulgowy za 75 złotych). Pozwoliłby na podróże komunikacją miejską, Szybką Koleją Miejską, liniami PKM oraz przewozami regionalnymi Polregio.

Jak mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, bilet ma sens, jeśli będzie dla wszystkich samorządów. – Nie chcemy tworzyć dwóch prędkości dla metropolii. Oczywiście to tylko propozycja. Dziś przedstawiliśmy go w szczegółach włodarzom gmin – podkreśla.

„SAMORZĄD MUSIAŁBY DOPŁACIĆ 9,3 MILIONA ZŁOTYCH”

Oferta wymaga większych dopłat do biletu, który dotąd kosztował 230 złotych, przyznaje Kamil Bujak, przewodniczący Związku Komunikacyjnego. – Propozycja mówi o części kolejowej za 134 złote i miejskiej za 16 złotych. Według naszych prognoz, samorządy musiałyby w skali roku dopłacić 9,3 miliona złotych. Kwota na gminy zostanie rozdzielona proporcjonalnie. Dla przykładu Gdańsk wnosi 49 procent – komentuje Kamil Bujak.

– Obsługa transportowa województwa kosztuje samorząd 75 milionów złotych – mówi Eugeniusz Manikowski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. – Negocjacje się nie zakończyły. Źródła finansowania dla nas mogą być inne – mówi.

„DLA WSZYSTKICH MIESZKAŃCÓW, A NIE DLA WYBRANYCH”

Magdalena Kołodziejczak, wójt gminy Pruszcz Gdański, zaznacza, że to nie będzie łatwa decyzja. – Musimy się zastanowić, w jaki sposób wprowadzić ten system dla wszystkich mieszkańców, a nie dla wybranych – zaznacza.

Samorządy będą musiały formalnie przekazać uprawnienia do ustalania cen biletów związkowi metropolitalnemu. Bilet ma zacząć obowiązywać od lipca. Natomiast 1 kwietnia ma wejść w życie rozwiązanie zaproponowane wcześniej przez Gdańsk i Samorząd Województwa, wprowadzające bilet miesięczny za 99 złotych. Będzie obowiązywał w gdańskiej komunikacji i kolei w granicach miasta.

Przypomnijmy, że równocześnie trwają prace nad systemem rozliczania wspólnego biletu dla Pomorza – „Fala”. Rozwiązanie miałoby zacząć obowiązywać najwcześniej na początku 2021 roku.

Włodarze zaapelowali także o stworzenie na terenie Pomorza metropolii – co dałoby wsparcie finansowe dla wspólnych przedsięwzięć.

Poniżej prezentujemy listę samorządów i gmin, które należą do Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej:

SAMORZĄDY:

Gdańsk
Gdynia
Pruszcz Gdański
Reda
Rumia
Sopot
Wejherowo

GMINY:

Kolbudy
Kosakowo
Luzino
Pruszcz Gdański
Wejherowo
Żukowo
Szemud – od stycznia 2013.

 

Sebastian Kwiatkowski/mim

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj